Cel mai important lucru in viata pentru mine este libertatea cu toate sensurile ei.
Sa fiu liber sa fac ce vreau, sa ma exprim cum vreau, sa traiesc cum vreau.
Din aceasta cauza am avut vesnic probleme cu autoritatea. Parinti, profesori, sefi, oameni care imi spuneau ce sa fac si ce e bine pentru mine.
Sa fii o persoana libera nu este un ideal ci un scop obligatoriu pentru fiecare fiinta umana, desi multi oameni azi nu sunt liberi si traiesc cu lanturi invizibile pentru ca isi fac cadou toate libertatile de bunavoie si se trezesc cand e prea tarziu.
Traim intr-o lume in care 95% din populatie, spre sfarsitul vietii, este ori foarte saraca ori total dependenta de ajutor din partea guvernului, a familiei etc.
In Statele Unite, intr-un sondaj de opinie, 93% din adolescente au spus ca activitatea care le provoaca cea mai mare satisfactie emotionala este sa mearga la cumparaturi.
Sa existe oare o legatura intre cifrele astea?
Traim intr-o lume in care parintii si societatea insista si impun tinerilor sa urmeze sistemul educational pentru ca astfel succesul in viata este asigurat.
Ceea ce nu discuta nimeni este faptul ca traim vremuri in care transformarile sunt rapide. Daca incepi azi o facultate, dupa 3, 4, 5 ani cunostiintele pe care le-ai acumulat nu mai sunt aplicabile pentru ca tehnologia si sistemul sunt schimbate.
Traim intr-o lume in care ne simtit obligati sa satisfacem nevoile si pretentiile tuturor, numai ale noastre nu. Urmam scoli si ne intemeiem familii pentru ca asa ni se spune ca e bine de catre oameni care nu pot sa ofere puterea unui exemplu bun.
Parinti care zbiara la copii lor sa ia note mari la scoala si sa isi gaseasca o slujba pentru a avea stabilitate in timp ce chiar acesti parinti se plang in fiecare zi de lipsurile pe care le indura DUPA ce au urmat aceeasi scoala pe care o recomanda si DUPA ce au muncit ani de zile la slujba care trebuia sa le aduca stabilitate.
Traim intr-o lume in care familia si nunta sunt accesorii obligatorii. Cu divorturile care ating o rata de 50% in unele tari din europa, lipsa de educatie totala in ceea ce priveste o viata sanatoasa de cuplu isi pune amprenta puternic pe fericirea cuplurilor. Astfel ca dupa sclipirea pe care o lasa la prima impresie, nunta, viata de familie, relatia de cuplu, ceea ce urmeaza in spatele cortinei in viata de cuplu nu vedem in fimele Disney cu printi si printese.
Traim intr-o lume in care adulti de 50 de ani se comporta ca niste adolescenti de 14. Fara sa isi asume responsabilitatea totala pentru existenta lor continua sa faca pe victimele eterne.
In randurile ce urmeaza am sa iti enumar primul dintre lucrurile pe care eu le consider cele mai importante pentru pastrarea libertatii si fericirii individuale.
Sunt lucruri in care eu insumi am gresit prima oara, am suferit si apoi am invatat pe calea mai grea ce am de facut.
Acum sper te ajut sa scapi de lanturile grele, invizibile, dar extrem de impovaratoare ale lipsei de educatie in lucrurile care conteaza cu adevarat in viata.
Cu lucrurile de mai jos ar trebui sa inceapa scoala, nu cu un exercitiu de testare a memoriei ce dureaza 16 ani( cu tot cu facultate) in care esti doar pus sa memorezi si sa reproduci informatie fara sa iti dezvolti abilitatile de care vei avea atata nevoie pentru bunastarea si fericirea ta.
Cheltuiala compulsiva. Nevoia de a impresiona
Oamenii cheltuie bani asa cum mananca. Adica compulsiv.
Exista un mecanism psihologic care vine in ajutorul marilor corporatii si ne dauneaza noua enorm.
Exprimarea personalitatii prin cumparaturi.
In toata mass media vedem cum oamenii sunt incurajati sa cumpere produse pentru a-si creste stima de sine si valoarea in ochii altor oameni. Fii diferit cumparand ceva. O sa fii mai sexy daca te dai cu un anumit deodorant. Banii tai vor fi in siguranta la noi. Mai stii sloganul “Dormi linistit. FNI lucreaza pentru tine”?
Prosteala la scara larga pentru suflete naive si slabe.
Marile corporatii au interesul sa iti ia banii pe care ii faci ( si care de obicei nu sunt multi) asa ca se folosesc de mass media si iti spala creierii cu emisiuni, reclame si stiri care sa te faca sa te simti inadecvat, ca nu esti destul de bun, sa ai o stima de sine scazuta, si sa te faca sa CUMPERI ceva ca sa iti iei medicamentul care te va face sa te simti bine. Pana data viitoare cand ai bani de cheltuit.
Nu mai mancam pentru a ne simti bine, pentru a fi sanatosi si productivi.
Mancam ca sa obtinem o clipa de placere si pentru a uita in acea clipa de durerile noastre emotionale profunde. Mancam asa cum luam un medicament. Un medicament pentru uitare care din pacate are un efect de scurta durata. Cumparam din aceleasi motive. Placerea de o clipa.
Sa crezi ca statutul tau social, respectul si stima de sine vor creste daca iti cumperi masina, haine, obiecte este cea mai mare prostie a secolului nostru de mari consumatori.
Si de naivitatea aceasta profita cei care vand aceste obiecte. Oricine si-a cumparat o masina ca sa impresioneze, haine, obiecte care credea ca il vor transforma in alt om, sunt sigur ca poate oferi marturie ca nimic nu s-a schimbat dupa ce emotia de moment a cumparaturii a trecut.
Cati dintre noi nu au spus:” daca as avea acel obiect, as fi cel mai fericit din lume si nu mi-ar mai trebui nimic” doar ca sa ajungem sa ne dorim altceva la o saptamana dupa ce ne-am indeplinit visul.
Si eu am crezut ca haine de firma imi vor aduce succes cu femeile.
Si eu am crezut ca masina imi va creste statutul social.
Si eu am crezut ca daca o sa am laptopul acela special o sa pot sa imi fac treaba de 10 ori mai bine.
Pana cand le-am avut si am vazut ca eu sunt la fel. Rezultatele mele nu sunt altele. Stima si respectul meu de sine au crescut doar cand am lucrat la adevaratele cauze ale problemelor mele, care erau IN INTERIORUL MEU. Rezultatele au inceput sa apara doar cand am inceput sa imi dezvolt abilitatile si personalitatea.
Acum, vreau sa trec la problema de 100 de ori mai grava decat tot ce ti-am descris mai sus.
Credite si imprumuturi.
Atunci cand ai acest gen de comportament pe care l-am descris mai sus si faci toate cumparaturile acestea EMOTIONALE pe CREDIT SI IMPRUMUT, in acest moment sapi o groapa din care probabil nu vei mai iesi toata viata. Acest gen de comportament , cumparaturile pentru a simti o emotie de scurta durata, este cea mai sigura cale de a te indeparta de adevarata avere si bogatie pe care o poti dobandi incepand de la 0.
Nu exista rau mai mare pe pamant in acest moment, un pericol mai mare pentru libertatea ta decat creditele si imprumuturile pentru a cumpara lucruri care isi pierd valoarea.
Am urmarit programul lui Eben Pagan, ” Self made wealth” , care m-a inspirat pentru acest articol, in care se vorbea despre aceste lucruri. Si era o poveste:
Acum 100 de ani, cand europenii vroiau sa emigreze in Statele unite insa nu aveau posibilitatea, semnau contracte cu americani care le finantau emigrarea. In schimb, acesti oameni se angajau sa devina servitori ai lor pentru o perioada determinata de timp. 1 an, 2 sau 3 pana cand era achitata datoria.
Problema era ca din cauza lipsei de educatie, acesti europeni nu stiau sa gaseasca in acel contract conditii si comisioane ascunse ( cam cum e si azi cu contractele de creditare) si astfel pe masura ce anii treceau deveneau si mai datornici in loc sa le scada datoria. Astfel ajungeau sclavi pe viata.
Atunci cand mergi la cumparaturi si mai ales cand o faci pe credit, in mintea ta se petrece urmatorul proces:
Iti spui ca va veni o promovare, marire de salar, mostenire, iti va iesi afacerea aia ce o planuiesti de mult si ca nu va fi problema sa te mai incarci cu o suma lunara de cateva sute de mii sau milioane. Problema e ca mintea rationalizeaza totul in favoarea deciziei de cumparare si de cele mai multe ori, lucrurile pe care le asteptam, banii aia multi ce trebuiau sa vina, nu mai vin, insa datoria este acolo si trebuie platita.
Astfel, te oferi voluntar ca sa devii sclav al datoriilor tale.
Astfel, iti amanetezi viitorul, pentru ca tot ce faci sunt compromisuri pentru a-ti putea achita datoriile. Sistemul este in asa fel pus la punct incat daca ai datorii neplatite sa nu mai poti face nimic. Nu mai poti avea proprietati, firme, conturi, nu mai poti sa construiesti ceva care sa iti aduca avere si bogatie in mod legal.
Esti un sclav in toata puterea cuvantului, prizonier in groapa pe care singur ai sapat-o.
Hai sa vedem motivele pentru care oamenii au ajuns in situatia asta:
- Programare negativa
- Nu suntem pregatiti pentru aceste vremuri
- Relatia emotionala proasta cu banii
- Obiceiuri proaste.
1. Programarea negativa
Programarea negativa consta in faptul ca oamenii au un creier care emotional, ii indeamna sa accepte recompensa imediata, desi dauneaza pentru viitor.
Creierul ne indeamna sa avem ACUM ce se poate avea, fara sa conteze ziua de maine, la fel cum ursii acumuleaza grasime pentru lunile de hibernare, si oamenii acumuleaza ACUM ca si cand maine nu mai exista.
Problema e ca maine exista si devine azi, un prezent care a fost sacrificat pentru placerea mica de ieri.
Asadar, in primul rand, e foarte important sa depasim aceasta programare negativa si sa invatam sa traim azi pentru ca ziua de maine sa fie abundenta din toate punctele de vedere. Sa invatam sa sacrificam prezentul pentru un viitor lung si prosper.
2. Nu suntem pregatiti pentru aceste vremuri
Azi, totul se petrece in viteza. Oamenii nu sunt pregatiti sa traiasca in ritmul acesta. Daca parintii nostrii megreau la scoala si cautau o slujba de la care sa iasa la pensie, astazi nu mai poti fi sigur ca pana termini scoala industria sau domeniul de activitate pentru care te pregatesti va mai exista.
E nevoie sa scapi de mentalitatea de “angajat“, mentalitatea saracacioasa de a-ti vinde timpul, orele din viata pentru un salar. E timpul sa te concentrezi pe cum sa devii acea persoana competenta si capabila sa rezolve probleme si sa duca la bun sfarsit proiecte. Sa investesti in educatia ta si abilitatile tale. Altfel nu vei supravietui in mediul economic a carui era deja a inceput.
3. Relatia emotionala proasta cu banii
Iubim si uram banii in acelasi timp. Ii iubim pentru ca ne pot aduce ceea ce ne dorim, ii uram pentru ca au asa o putere asupra noastra.
In familiile care nu sunt bogate, inca de mici copiii sunt educati in ideea ca bogatii sunt rai si ca au facut lucrurile rele ca sa ajunga sa aiba multi bani.
Orice padure are uscaturi, dar cum vrei tu sa fii ca cineva pe care nu apreciezi si de care nu iti place?
Adica cum vrei sa fii bogat daca nu iti plac bogatii?
E important sa nu judeci daca nu esti in cunostiinta de cauza si sa cauti in familia ta ce anume din educatie a fost gresit in privinta banilor.
4. Obiceiurile proaste
Mancatul compulsiv, cumparaturi compulsive, datorii permanente.
Acestea sunt lucruri care ne indeparteaza in fiecare zi de bogatia adevarata.Obiceiurile proaste sunt mai greu de inlocuit pe masura ce trece timpul. Cu cat mai repede cu atat mai bine. E un subiect vast si am un material in format pdf in care poti gasi exact cum sa scapi de obiceiuri proaste si cum sa le inlocuiesti cu obiceiuri bune: Puterea ta interioara
Daca e sa fim sclavi, atunci sa fim sclavi doar ai pasiunilor noastre, ai viitorului nostru stralucit si al cauzelor pe care le sustinem, a valorilor noastre.
Ok. Acum ca am vorbit de problema sa vedem si solutia.
1. Devino adult
Gata. S-a terminat. Acum e vremea sa iti asumi responsabilitatea. Nu te mai poti gandi ca altcineva va trebui sa iti rezolve problemele in timp ce tu poti sa cheltui. E timpul sa nu mai fi o oaie care traieste din inertie si sa devii un adult responsabil de viata si viitorul tau. E timpul sa devii o persoana educata si informata, care se pregateste sa fructifice oportunitatile cand ele apar.
2. Invata diferenta intre valoare si bani ( valoarea aduce bani, nu invers)
Daca te concentrezi pe bani nu vei face niciodata bani. Cum se fac banii? Cineva are de oferit ceva ceea ce altii percep valoros. De la pasta de dinti pana la masini, carti si orice lucru care costa bani.
Tu ce ai valoros de oferit? Angajatul clasic isi imagineaza ca daca isi vinde timpul ( 8,10,12 ore pe zi) este indreptatit sa fie platit. Ei bine, cat valoreaza acele ore luate din viata ta si vandute ? Merita investita asta? Sa il faci pe altul bogat cu orele vietii tale in timp ce tu primesti niste faramituri? Daca iti place, continua.
Daca nu iti place, invata sa creezi valoare, sa iti dezvolti abilitati care sa te faca o persoana valoroasa. Abia atunci vei incepe sa faci bani adevarati, cand vei intelege ce insemana valoarea.
3. Investeste, nu cheltui
O masina este o cheltuiala proasta daca nu produce bani. Pentru ca va continua sa consume bani fara sa produca.
O barca de rafting este o investitie buna, pentru ca va produce bani cand este pusa in slujba unei afaceri.
Asa sa gandesti de acum. Orice lucru pe care il cumperi, e o cheltuiala sau o investitie?
Un calculator performant, o conexiune rapida de internet sunt o investitie buna pentru ca te poti educa si poti crea valoare multa cu aceste unelte.
O plasma este o cheltuiala proasta.
Sa cheltuim mai mult in fiecare luna pentru o mancare foarte sanatoasa, vitamine, fructe, e o investite pentru ca te fac o persoana mai puternica, mai productiva, mai sanatoasa si poti crea valoare, poti face bani mai multi.
Mancatul la fast-food este o cheltuiala foarte proasta.
Daca poti implementa aceste concepte, am convingerea ca viata ta se va schimba ENORM de mult in bine.
Cele mai importante 3 lucruri incare sa investesti:
- Bunuri ce produc bani.
- Educatia ta.
- Relatii cu oameni valorosi si care pot produce valoare
Acum hai sa facem un exercitiu:
Gandeste-te o clipa care sunt consecintele actiunilor tale?
Te indrepti spre libertate sau sclavie?
Construiesti fundatia pentru success sau groapa in care vei ramane toata viata?
Preferi beneficiul marunt pentru satisfactia pe termen scurt, sau poti sacrifica placerea de moment pentru fericirea adevarata pe termen lung?
Daca ti-a placut acest articol lasa-mi un coment. Astept sa raspund cu placere la orice intrebari si provocari. Mai sunt 4 astfel de pasi care te duc spre sclavie despre care am sa scriu daca acest articol se dovedeste util.
Astept feedback-ul tau,
Pera Novacovici















09:42:37
Buna dimineata !
Primul pas este constientizarea, al doilea actiunea … urmeaza sa incepem sa gandim pentru noi… si sa-i invatam si pe copiii nostri sa faca la fel… superb articol… si extrem de actual. Cu asta este necesar sa inceapa educatia
Sa ai o zi frumoasa,
psiholog Mirela Horumba
coordonator programe parenting Gifted Educaation
10:11:17
Excelent articol, ca si cele de pana la el. La mai multe!
10:11:27
Cred ca este unul dintre cele mai importante articole pe care le-ai scris. Cred ca este foarte important ca oamenii sa inteleaga ca ei sunt stapanii vietilor lor, si nu vine nimeni sa ia decizii pentru ei.
Astept cu nerabdare urmatorul articol pe aceasta tema. Eu la randul meu spun tuturor prietenilor mei aceste lucruri, incercand sa ii trezesc la realitate si sa ii fac sa isi ia viata in propriile maini, pentru a o face mai buna.
10:51:54
Super, super articolul acesta, cred ca si frecventa cu care primesc notice ca ati mai publicat cate un articol nou este ideala! Mi-ar placea sa vorbim mai detaliat despre fiecare dintre cele trei lucruri importante in care sa investesti… cu exemple, cu intamplari, cu Romania…
10:58:28
Super articolul. keep up the good work
11:08:40
Super articolul , tine-o tot asa , prin articolele tale ajuti o gramada de oameni deci nu te lasa
08:22:30
Felicitari pentru articol. E adevarat ca sistemul educational nu te invata cum sa investesti pentru a fi liber si din punct de vedere financiar. Astfel s-ar eradica sclavia. Dar vestea buna ca exista oameni, carti, de la care poti invata sa fii liber.E un drum anevoios dar merita din plin.
11:34:13
Felicitari pentru articol. E adevarat ca sistemul educational nu te invata cum sa investesti pentru a fi liber si din punct de vedere financiar. Astfel s-ar eradica sclavia. Dar vestea buna ca exista oameni, carti, de la care poti invata sa fii liber.E un drum anevoios dar merita din plin.
08:35:53
Excelent! Multumim…
11:38:51
E ok articolul. Un indemn la responsabilitate si gandire pentru sine. Singura problema cu care as putea sa te provoc e urmatoarea: ai nevoie de un capital de inceput. Pentru orice, doar sa incepi. Sa incepi o educatie care iti va crea abilitati speciale. Sa incepi o afacere care te scoate din groapa. Sa pleci in State ( e doar un exemplu ) ca sa iti iei viata de la 0.
Si atunci, de unde sa investesti banii aia? Ca pana la urma, sunt o investitie clar. Te apuci sa muncesti in ceva posturi de mizerie si exista pericolul sa ramai acolo. Doar tu te poti scoate de-acolo, prin perseverenta si viziunea pe care o ai.
11:41:09
Salutare!
Mie mi-a placut articolul si mai ales SOLUTIA !
INVESTITIA este o solutie de calitate superioara si de asemenea este O MOTIVATIE sa investesti.
O vreme pina acum, incepusem sa fac investitii, adica sa cheltui rational.
E o idee foarte buna, care o apreciez ca FEEDBACK, ideea de investitie (dupa caum am mai spus – doar accentuez), fiindca a cauta o investitie in tot ce faci e o ideea mai mult decit rezonabila pentru a obtine libertatea (chiar) in orice domeniu. Si totul incepe de la schimbarea gandurilor, adica de la schimbare proprie, spre un alt EU, mai bun, mai vigoros, mai puternic si mai caitativ.
12:14:07
Este un articol extraordinar si foarte actual, cred ca avem nevoie cu totii de educatie in acest sens pentru ca am fost invatati sa fim dependenti de stat, de societatea in care traim si sa asteptam ca statul sa ne rezolve problemele. Insa ,nu constientizam ca in acest fel nu mai suntem liberi ,ci devenim dependenti.
Trebuie sa recunosc ca acest articol te cam pune pe ganduri …. dar cred ca e un lucru bun pentru ca numai constientizand poti schimba ceva. Astept cu nerabdare continuarea….
Sa ai o zi frumoasa!!!
09:55:42
Ce sa zic,mi-a placut ce am citit,pt k am citit cuvintele dumneavoastra care exprima exact ce zace in sufletul meu..acuma,problema e alta: CUM fac sa reusesc sa sterg cu buretele din creierasul meu toate imbecilitatile comuniste ce mi le-au bagat cu totii in cap(tinand cont ca la cei 22 de ani am “prins” 2 ani de comunism,dar mai grav:inca sunt inconjurata de comunisti&copii de cumunisti la fel de spalati pe creier)
CUM sa reusesc sa-mi ating obiectivele cand efectiv mi-e sila de mine ca nu pot sa-mi revin,sa ma pun pe picioare si sa ma apuc de desenat sa pot trece cu BINE de admitere si sa incep facultatea(arhitectura) sa pot face in sfarsit doar ce-mi place,sa cunosc oameni de calitate,sa vad lumea.
CUM???ca asta e problema,stiu foarte bine ce-mi place,ce vreau de la viata,si totusi nu pot trece de acest prag care ma tine legata in lumea asta mizerabila,si imi vine sa ma bat singura ca nu pot
10:37:00
Despre ce conditii si comisioane acunse este vorba in acel contract?:)
Acest articol este util si mi-a placut foarte mult:) Astept si urmatoarele! Ceau si numai bn:-h
10:40:38
Multumesc Pera Novacovici. Articolul e fff bun .Pentru mine si fiul meu vine exact la momentul potrivit .Si sper ca fiul meu, cu ajutorul articolului tau , sa inteleaga ca indemnul meu e spre binele lui.
10:44:01
In mod sigur ma indrept spre libertate doar ca pasii sunt cam mici dar neaparat trebuie sa ies din .Da am avut obiceiuri proaste,nu mai am acum;am 25 de ani de cuplu si 2 copii ,nu am fost sclavul statului doar ca am caqzut in plasa unora in care am avut prea multa incredere si am pierdut.Acum o iau de la inceput,am sustinerea morala a jumatatii mele.Esecul meu m-a imbolnavit adevarat dar sper sa mai am timp sa ma rezolv.Nu cumpar nimic inutil de 5 ani,nu ne intereseaza reclamele,mancarea fastfood,haine inutileetcsi copiii mei au o educatie sanatoasa nu stiu cata importanta are dar sunt musulmani.Cred ca greseala a fost acolo undeva in nehotararea pe care teritoriu sa ne stabilim,la mine sau la ea.E mult de spus,nu cred ca asta intereseaza ci pasii pe care ii fac acum in timpul real.Sa auzim de bine de la toata lumea
11:00:37
Salut
Multumesc pentru incurajari si aprecieri. Sunt obisnuit sa ofer incurajari dar e asa cum zicea decana mea de la psihologie, incurajarea este eficienta pentru orice persoana, indiferent de varsta, educatie, statut social asa ca am nevoie de o clipa sa ma bucur de toate incurajarile voastre…
…
…
GATA
Acum, vreau sa raspund lui Iulian si Sorinica.
@ Iulian – Spui ca e nevoie de un capital de inceput. Din experienta mea asta e cea mai folosita scuza de catre oameni pentru a lasa timpul sa treaca si sa evite actiunea propriuzisa.
Hai sa iti zic cum am inceput eu. Odata ce am stiut ca singurul lucru pe care vreau sa il fac toata viata este psihologia, am renuntat la slujba din IT pe care o aveam, am lasat in urma 5 ani de Politehnica, am renuntat la tot grupul meu social din acel moment si am ajuns la psihologie, cu plata. Nu aveam nici bani si nici nu stiam de unde o sa fac rost, dar eram fericit ca imi urmez visul. La sfarsit de an scolar, aveam o situatie atat de proasta financiara incat mai erau 3 zile in care puteam sa platesc si secretara mi-a dat ultimatum. In noaptea ce a urmat am PLANS pentru ca mi-era ciuda. De ce un tanar care tot ce vrea e sa se educe si sa fie bun in ceea ce face trebuie sa intampine asa obstacole. Vroiam doar sa ma educ, nu sa arunc scoala in aer.
Apoi m-am folosit de furia ce o aveam in mine si am hotarat ca in cel mai rau caz am sa renunt la scoala, o sa lucrez din nou si am sa ma intorc, dar am sa fac facultatea de psihologie si daca e ultimul lucru pe care il fac. Totusi, am zis ca nu am sa renunt decat dupa ce am facut tot ce pot. A doua zi am mers si am facut efectiv cheta la toti prietenii mei. Am strans banii si mi-am platit scoala.
Niciodata nu am mai avut asa o situatie finaciara desi au trecut 5 ani de atunci. Afacerea pe care o am acum sunt o familie de situri, ale mele si ale colegilor mei pe care ii am alaturi si ale partenerilor nostrii. VIndem carti, facem traninguri, team-bulidingu-uri, evenimente, toate astea in timp ce ne gandim cum sa extindem tot ce facem si ne educam in continuu. Traim din asta si avem un stil de viata suprinzator de bun pentru niste tineri din Romania care au avut doar niste vise asa ca multi altii.
Nu am investit niciun ban in tot ce am construit pana acum. Asta e lectia pe care vreau sa o inveti in urma a tot ce am scris. Ne-am folosit doar de pasiunea noastra, de mintea noastra si de relatiile excelente pe care le-am creat cu oameni ca noi. Toate astea au durat. In primii 2 ani de facultate nu aveam experienta si cunostiinte sa pot ajuta pe altcineva dar am investit in mine si educatia mea ca sa vina ziua cand voi putea cere bani pentru valoarea pe care o ofer. Am investit in mine si a fost cea mai buna invesitie posibila.
Vreau sa te rog sa scapi de convingerea asta limitativa, ca ai nevoi de capital. Tot astepand dupa capital o sa imbatranesti gasind scuze. Din faptul ca mi-ai scris pe blog deduc ca ai un calculator si internet. E tot ce ai nevoie sa incepi o afacere de succes. Dar ai nevoie de o dorinta adevarata si autentica, o pasiune care sa nu se lase stinsa nici de cele mai mari obstacole. Iti doresc succes. Daca nu reusesti, in Decembrie planuiesc un eveniment de 4 zile in care sa descriu cu lux de amanunte cum se incepe o afacere online de la 0 cu o suma infima si care aduce profit de la prima vanzare
Inca odata, succes.
@ Sorinica
La fel ca si Iulian, mintea ta e concentrata pe obstacol, nu pe dorinta ta.
Vrei la arhitectura? Fa-ti dosarul si MERGI. Stai acolo la usa pana iti vine randul, depui dosarul si mergi.
Eu nu vad obstacolele si sunt convins ca ele sunt doar in mintea ta. Eu cand am mers la psihologie, atat de tare imi doream incat atunci cand nu eram sigur ca am sa intru nici macar la cu plata, eram pregatit sa fac o cerere la decanat si sa le zic ca o sa imi platesc scoala si imi aduc scaun de acasa doar sa ma lase sa merg
. Asta e atitudinea si starea de spirit pe care e important sa le ai cand iti doresti ceva.
Apropo de atitudine, au fost 2 avanpremiere la filme, la cinema la Mall in Timisoara. La ambele filme au fost rezervate toate locurile cu saptamani inainte si nu mai erau locuri. Distractia noastra a fost sa intram la film in ciuda obstacolelor ca sa ne dovedim ca atunci cand iti propui ceva si nu te uiti la obstacole, reusesti.
La primul film am cumparat bilete la alt film si ne-am strecurat la cel pe care il vroiam. Am stat pe scari dar ne-am distrat de minune.
La al doilea, prietena mea a insistat la un baiat de acolo pana cand a cedat psihic si i-a dat rezervarile altora ei
)
Lectia de aici? Nu am luat in considerare posibilitatea ca nu o sa intram la filmul care vrem. Stiam ca o sa intram dar nu stiam inca modalitatea. Atitudinea asta mi-a adus cele mai multe beneficii in viata. Cu bun simt, dar hotarat, super determinat si motivat.
Sper ca am reusit sa va raspund la intrebari si le astept cu placere pe urmatoarele.
Succes tuturor in educatia financiara
11:05:52
Cineva mai sus a spus ca primul pas este constientizarea, iar al doilea este actiunea. Vad in jurul meu foarte multe persoane care refuza constientizarea, sau adopta o atitudine gen “dar asta nu e pentru mine, eu sunt mic, abia ma pot descurca cu ce am, eu nu pot sa fac asta”.
Intrebarea mea este: cum putem trata cu astfel de persoane? Cum putem ajuta sa constientizeze?
Multumesc pentru un articol impecabil.
14:34:43
Super.Continua. Apreciez faptul ca nu te sfiesti sa folosesti cuvantul "sclav", cand descrii angajatul. Oamenii refuza sa creada ca sunt sclavi pentru ca ei zic ca au parte de anumite "beneficii", dar adevarul e ca atunci cand cineva iti spune la ce ora poti sa mananci, cand poti sa pleci acasa, cand primesti o marire de salariu, etc de fapt el e in controlul tau, deci esti SCLAV.
Robert Kiyosaki(pe care multi il cunosc pt cartea lui Tata bogat, tata sarac) a inceput sa scrie o carte noua pe care o poti citi online sau o poti printa pana cand o publica.Pe 26 iunie spunea ca mai sunt mai putin de 2 saptamani pana cand poti sa o citesti. Aici o puteti gasi http://www.conspiracyoftherich.com . E critic de important sa citesti aceasta carte ca sa stii cum sa te protejezi de vremurile care vor veni. El vorbeste acolo de cele noi 8 reguli ale banilor, de ce nu suntem invatati la scoala despre bani, cele 3 forte financiare care fac ca oamenii sa munceasca din greu si totusi sa se chinuie financiar: 1.Taxele. 2. Datoriile 3. Inflatia despre care copii ar trebui sa invete neaparat la scoala,De faptul ca oamenii vor fi ori bogati ori saraci, clasa de mijloc va disparea si multe alte subiecte. E bine sa stii de ce este aceasta criza si incotro se indreapta, asta doar daca vrei sa devii bogat si liber, nu e obligatoriu:).E o singura provocare , e in engleza.ciao
14:43:31
Buna ,
Cu siguranta ca ar fi o idee excelenta sa continui cu astfel de articole , deci sa le scrii si pe celelalte 4 de care ai zis . Eu personal le apreciez foarte mult , si le astept deja pe urmatoarele .
Legat de ceea ce ai zis tu in a doua parte a articolului , sunt total de acord , oamenii chiar ar trebui sa investeasca mult in educatia si dezvoltarea abilitatilor lor personale . Doar asa , se poate ajunge undeva sus , nu sclav la mana altora , independent pe toate planurile .
Este intradevar dificil sa corectezi o parte din obiceiurile negative ( si eu ma aflu intr-un astfel de proces ) dar … ce pot sa zic , cand exista vointa cu siguranta ca se va gasi si un mod de reusita ,
Mult succes Pera in continuare si numai bine !
11:47:31
AI dreptate cu incurajarile, citesc articolele tale si majoritatea sunt de buna calitate si ma fac constient, asa cum ma incurajezi tu e timpul sa iti las mesaj aici ca sa stii ca faci treaba buna. Succes!
15:36:20
in primul rand foarte bun articolul :-bd!
in al doilea rand e ceva foarte adevarat, si cred ca tine de bunul simt si de cultura fiecaruia faptul ca o data ce ai inceput sa te imprumuti de la banca devii dependent, nu stiu cel putin asta e conceptia mea.
totusi as avea o intrebare, pe mine, fiind la liceu, ma exaspereaza parintii ca vin tarziu acasa, ca ma culc tarziu, ca nu sunt serios, etc. cum as putea eu sa ii conving ca nu cer altceva decat putina libertate. sa ma lase si pe mine sa respir, ei o tin pe a lor ca nu pot sa doarma daca eu nu sunt acasa (desi sunt la 300 de m in spatele blocului…) si ca isi fac griji si ca nu e normal ca eu sa ma culc la 3 – 4 noaptea (am 16 ani) si sa ma terezesc la 2, ok au dreptate dpdv biologic, dar daca atunci (adica seara), hai sa o zic, sunt toti baietii in cartier, mentionez ca nu sunt vagabond, nu beau(poate doar ocazional), nu fumez, nu ma bat, pur si simplu stam "in spate" si povestim si radem eventual jucam o tabla…
imi cer scuze de incoerenta in descriere, chiar si acum 15 minute mam certat cu ei, iar concluzia a fost ca nu ii intereseaza de altii, ca ei stiu cum era pe vremea lor si ca la 10 erau in casa, iar eu la 12 cel tarziu sunt in casa PUNCT.
Daca ai putea sa scrii un articol pe tema libertatii adolescentilor si a URIASEI DIFERENTE dintre generatii sunt convins ca ai fi de mare ajutor multor tineri de varsta mea.
Multumesc anticipat
12:37:43
Multam Vali
Recitind articolul( am avut cateva scapari gramaticale
) si comentariile chiar ma gandeam ca ar fi potrivit sa mentionez noua carte a lui Robert Kiyosaki. Multam ca mi-ai luat-o inainte.
@ Mir
Si eu am problema aceasta cu cei din jur, cei apropiati si iubiti pe care e foarte greu sa ii ajuti.
Solutia?
Puterea exemplului propriu.
Cat timp doar le spui si nu le arati, nu te vor baga in seama.
Cand incepi sa te bucuri de roadele muncii tale atunci incep sa fie atenti si sa te asculte.
Altfel nu vor avea destula motivatie interna sa schimbe ceva.
Devino cel mai prosper dintre ei si o sa faca coada sa le dai sfaturi
12:52:11
Felicitari Pera!
16:00:26
buna,
Foarte bun articolul! de ceva vreme am constientizat si eu ca sunt prins in acelasi tip de mentalitate si intradevar cel mai important este sa te dezvolti permanent… cineva mi-a spus la un moment dat ca toata viata suferim o transformare… depinde de noi ca acea transformare sa fie una pozitiva, de dezvoltare catre un om complet, frumos din toate punctele de vedere! Succes Pera! astept si alte materiale la fel de bune.
16:13:50
Foarte bun articolul.. Ma bucur ca vad atatea commenturi la acest articol, pentru ca eu cunosc foarte putin oameni(prieteni de-ai mei) care sa gandeasca in felul acesta, adica sa investeasca pe termen lung, si nu in tentatiile de moment.. Felicitari,
Toate bune,
Cristi
15:52:04
Foarte adevarat referitor la capitalul de inceput. Site-ul Fii cu stil, desi e inca in faza in care muncim fara sa ne gandim la bani, a fost inceput cu sub 1000 de euro…
20:00:35
Felicitari pentru articol. Mie mi-a placut foarte mult ce am citit. Desi l-am citit de dimineata m-am gandit sa las si eu un mesaj cu cateva intrebari.
Eu am fost o persoana intre zecile de mii de persoane care erau duse de val si faceam ce mi se spunea sa fac. Am urmat o faculatate aleasa de parintii mei, pentru ca eu nu am fost in stare sa aleg ce vreau si sa spun ce vreau. Asa ca au ales ei pentru mine si au ales asa cum aleg orice parinti "Aici o sa ai ocazia sa faci o carca de bani, macar o sa te descurci mai bine ca noi". Toata lumea se orienteaza spre bani nu spre una dintre pasiunile tale pe care poti sa o transformi intr-o afacere profitabila.
Am abandonat brusc facultatea (Contabilitate), dandu-mi seama ca nu am ce sa caut acolo si m-am reorientat angajandu-ma intr-un domeniu in care am crezut eu ca voi avea viitor (calculatoare).Dupa 4 luni am realizat ca nu vreau sa fiu un angajat toata viata, urmand deciziile altcuiva. Vroiam sa ma pot afirma liber, sa am propriile mele idei si sa fiu propriul meu sef.
A urmat un an de zile de dezvoltare personala, incercad sa caut sa vorbesc cu alti oameni cu experienta, sa citesc articole ca acesta, sa incerc sa imi gasesc vocatia potrivita…ceva sa ma motiveze atat de tare incat sa trec peste orice obstacol. Si asa am pornit pe un drum de autocunoastere si dezvoltare personala.
Am oscilat de la facultatea de psihologie (pt ca ma regaseam in articolele scrise de tine), a urmat o perioada in care am vrut la arhitectura, pana cand intr-un final am ajuns la nutritie si dietetica, urmand sa aleg medicina.
Am vrut si vreau in continuare sa intru, desi m-am decis acum 1 juna jumatate. Acu o luna jumate am dat comanda de carti pe net si brusc am zis: "De luni incep sa invat, am toate cartile", mi-am pregatit tot si am inceput sa invat. Nimeni nu a incercat sa ma impulsioneze, ci a fost decizia mea. Dupa zeci de mii de autoevaluari si reparcungand toatele etapele din viata mea care aveau sa ma ajute sa ma decid ce imi place si ce nu sa fac, ajungi la un momendat sa spui: "De ce naiba nu mi-am dat seama mai repede, pt ca am avut totate elementele puzzle-ului, tot ce a trebuit sa fac a fost sa ma apuc de el"
Pot sa spun ca am terminat aproape toata materia si sunt asa de stresat, poate de 100 de ori mai tare decat ca la bac, pentru ca acum imi urmez visul si mi-e asa frica de ziua in care o sa vina examneul, incat nici nu o sa stiu ce o sa fac daca nu il iau. "Cum mai zis, probabil am sa ma rog in genunchi decanului sa ma lasa sa intru…."
Toata lumea spune "E un domeniu mort, nu se castiga bine" "ai mult de invatat" "Nu se merita" "O sa termini si nu o sa iti gasesti de lucru".
Tot ce nu stiu ei e ca odata ce termini o facultate din pasiune, probabil nu o sa o termini cu 10, dar vei fi cel mai bun, pentru ca de tine se lipste informatia ca de magnet si cauti sa strangi si mai multa decat ti se ofera la facultate.
Toata lumea are si "zile" mai proaste cand nu mai poate sa comunice cu interiorul sau si ii vine sa isi bage picioarele in tot.
Eu vroiam sa te intreb: Cum poti sa te automotivezi si sa iti dai din ce in ce mai multa putere sa perseverezi in domeniu care l-ai ales?
Pana acum am reusit si sper sa nu am probleme cu motivarea si ambitia, dar nu vraeu sa vina o zi in care sa abandonez ideea din cauza unor lucruri irelevante. Pentru ca asa am fost toata viata nu am reusit sa duc ceva la bun sfarsit, doar incepeam faorte entuziasmat lasandu-i pe ceilalti sa continue ideile mele. Pana acum aceasta decizie pe care am avut-o a fost cel mai lung proces de aprofundare si inca mai am motivarea aia de la inceput si ambitia, tot ce mi-e frica e sa nu dispara sa ma reorientez din cauza unei prostii de idei.
Multumesc, speri sa citesti postul meu.
Iti doresc succes in continuare. Felicitari pentru munca depusa si pentru pasiunea pe care o ai pentru domeniu !
21:13:12
Foarte bun articol…chiar va multumesc!Eu am inceput sa merg pe calea ce-a buna de jumate de an,dupa ce am m-am confruntat cu niste probleme majare de relatii,acum parca prind aere cind citesc cite un articol din net sau carti psihologice sau de seductie.Incep sa gindesc mai limpede in orice situatie. Toata informatia aceasta din articol am CUNOSCUT-O ,dar nu am aplicat-o,acum stiu diferenta dintre copii de azi si parintii de ieri.Apropo am aflat ca parintii mei ma duc in eroare prin unele idei care mi se inpun.Multumesc!
19:05:01
Da……..un articol foarte interesant ca de altfel majoritatea de pe site……..te rog sa scrii mai multe articole legate de dezvoltarea personalitatii adolescentilor(nu de alta dar eu am 16 ani si probabil mi-ar fi utile).
P.S.:apreciem munca pe care o depui
22:43:59
ca o completare la ce spune Pera, va invit sa cititi un articol despre cumparatorul impulsiv
23:40:00
Prea bun articolul asta. Eu sunt acum undeva la rascruce, sunt constient ca nu e bine si nu aduce nimic folositor fenomenul asta de cumparare masiva si ma gandesc de 2-3 ori inainte sa cumpar un lucru. E destul de greu sa rezisti presiunii exterioare, iar aici ma refer la invazia de reclame, oamenii din jurul tau, strategiile de marketing tot mai agresive.
23:47:23
@Andi Scrie pe o foaie cu majuscule urmatorul citat si pune foaia undeva unde o poti vedea zilnic :"CEL CE ABANDONEAZA NU CASTIGA NICIODATA, IAR UN CASTIGATOR NU ABANDONEAZA NICIODATA"- Napoleon Hill, la mine functioneaza:)
00:04:07
sunt foarte multumit de acest articol. sunt lucruri care trebuie afisate si reamintite asa `combatem` societatea asta bolnava. inca o data f bun articolul
00:18:35
Ciao!
Superb articolul.Multumesc!
As dori sa stiu si parerea ta despre horoscop.
Multumesc!
08:13:42
sal!
interesant…spui atat de multe lucruri intr-un singur articol, incat cred ca oricine se poate identifica, regasi la trecut sau prezet…
succes in continuare!
09:53:52
@Vali Z Mersi pentru sugestie. Foarte bun citat.
Pe peretele meu se afla: diferenta dintre ratati si invingatori, cadranul energiei si citatul "NU uita devi bun la ceea ce faci IN MOD REPETAT".
Am sa il adaug si pe acesta.
08:42:13
Salut!
In primul rand vreau sa-i transmit felicitari lui Pera pentru articol…sintetizeaza intr-un mod concis problemele societatii de azi.
In al doilea rand, as avea in unele locuri de nuantat niste probleme. Desi am citit tarziu articolul, sper sa mai vada cineva post-ul meu si sa nu fie doar un thread “mort”.
1. Creditul. Acesta nu trebuie privit ca ceva negativ, “urat”, “ceva ce ne umple de datorii”. Daca te uiti un pic de-a lungul istoriei, progresul societatii moderne este datorat, in mare parte, sistemului de creditare. El reprezinta un levier, o multiplicare a posibilitatilor actuale. Depinde foarte mult la ce il folosesti si cat de mult il utilizezi. Ca sa nu lungesc vorba, vin cu 2 exemple practice, care prezinta 2 reguli “de aur” pt. folosirea creditului.
a. Daca ai un venit de X lei lunar, nu te indatorezi la 70% din venit, cat iti permite banca, pentru CONSUM (haine, excursii, masini, telefon, pantofi, posete etc.). Vei deveni sclav. Daca in schimb ai un grad de indatorare de 10-20% aferent salariului cred ca va fi ok din mai multe puncte de vedere. Luandu-si niste haine ok, telefon, ceas, o masina etc, iti creezi o imagine pt cei din jur. Vei avea mai multa incredere in tine, te vei simti mai bine, mai bogatat si drept urmare…..vei fi mai bogat. In acest fel va veti ‘vinde’ celorlalti la un pret mai mare. Nu subestimati puterea brand-ului personal. Este cel care va va deschide usi. Pe de alta parte, odata intrati, trebuie sa confirmati imaginea initiala cu o valoare reala adusa celor din jur. O persoana care coboara dintr-o masina scumpa faceo impresie favorabila la inceput, dar daca deschide gura si e prost bata n-a rezolvat nimic.
b. Daca ai o afacere, nu ezita sa apelezi la creditare. Vorbesc din proprie experienta. Daca afacerea pe care o ai iti aduce un profit de 50 % pe an, iar banca iti cere dobanda de 20%, este logic sa te imprumuti cat mai mult, pentru ca vei castiga 30% din suma imprumutata, care uneori poate fi de cateva ori mai mare decat capitalul initial, plus ca vei beneficia de volumul crescut al activitatii care va avea ca efect o profitabilitate mai buna.
2. Angajat – Patron.
Desi toti am vrea sa fim patroni si sa lucram pentru noi si sa castigam bani multi, acest lucru nu este intotdeauna posibil. Trebuie sa fie si angajati pe lumea asta. Granita dintre cele doua categorii este adeseori trasa de capacitatea de a-si asuma riscuri. Stiu ca majoritatea cititorilor sunt angajati, dar va spun ca a fi patron nu e usor. Mai ales cand stii ca ai casa gaj la banca pentru afacere. Eu vad cum reactioneaza angajatii mei cand vad rulajele firmei. Sunt teancuri de bani care pe oricine tenteaza si trag concluzia ca “patronul are bani, pe noi ne plateste cu salarii de mizerie”. Ce sa ii explici ca profitul tau is doar cateva bancnote din teancul ala, sau ca tu ai stresul ca ai casa gajata la banca, iar el doarme linistit, ca tu de gandesti 24/7 la problemele firmei, pe cand ei doar 8 ore pe zi si si atunci mai putin de atat.
Revenind la ideea initiala, nu toti pot fi patroni. Dar nu inseamna ca a fi angajat nu poate fi foarte profitabil. Secretul succesului este SA GASITI UN JOB CARE SA VA FACA PLACERE, SI SA VA FACETI TREABA FOARTE BINE. Ganditi tot timpul cum puteti sa aduceti cat mai multi bani firmei pentru care lucrati. Sigur veti fi remarcat de seful ierarhic sau de seful cel mare, pentru ca veti contrasta serios cu ceilalti care trag matza de coada sau stau pe mess. La o negociere de salariu, puteti cere mul mai mult. Asa cum spune si Donald Trump in una din cartile sale, “Daca un angajat imi aduce un plus de valoare de X dolari, si imi cere ca salar 25% din acestia, consider ca am facut o afacere “. Iar daca seful e zgarcit sau pur si simplu idiot, puteti oricand sa schimbati firma, dar veti avea ceva cu care sa va mandriti la CV (rezultate concrete, gen “am adus fimei X un castig de Y lei” care plac enorm mai mult angajatorilor decat afirmatii goale gen “am terminat facultatea X”)
In rest, sunt intru totul de acord cu Pera pentru restul articolului.
@Iulian: Partial de acord cu Pera. Incepe ceva. Orice. Dar obligatoriu sa fie ceva de care sa fii pasionat. Daca faci ceva numai pentru bani, ca sa strangi sa incepi afacerea preferata nu e in regula. Pentru capitalul de inceput poti sa ceri bani de la parinti, sa te imprumuti de la prieteni, sau un credit de nevoi personale. Sau toate cele 3.
@sorinica: Numai tu poti gasi puterea interioara sa te apuci. Foloseste “politica pasilor marunti”. Dar sa stii ca te asteapta un drum greu in fata. Matusa mea e arhitect si lucreaza si duminica. Daca nu ai puterea interioara sa te apuci cum crezi ca o sa o ai ca sa continui si sa ramai in top? Daca arhitectura e pasiunea vietii tale, mobilizeaza-te si fa-o. Indiferent de ce zic ceilalti. Chiar si parintii. Doar si ei sunt oameni si gresesc.
@rares: Si eu am avut exact aceleasi probleme cu ai mei. Dupa certuri permanente am reusit sa imping ora 00 la 00:30, 01:00 etc. Era fun sa stau cu baietii dar nu pot sa spun ca era foarte productiv. Plus ca dupa saptamani de culcat la 4 dimineata eram intr-o stare de permanenta oboseala si nu ma mai puteam distra. Daca de culci la 01-02 eu zic ca e ok. Iar baietilor nu trebuie sa le spui ca te cheama ai tai ca sa te faci de cacao. Cu o mina obosita poti spui ca “ba, hai ca ma duc si eu sa ma culc ca is varza ” etc.
Astept raspunsurile voastre.
Noroc!
11:06:43
Salut !
Chiar daca suntem de acord cu cele spuse in articol multi dintre noi nu fac inca nimic.
Suntem in continuare marea masa de zombi care defileaza dupa cum ne dicteaza sistemul sustinut chiar de noi fara sa ne dam seama.
Educatia si parintii educati de acelasi sistem ticalosit au grija sa faca din noi un beta male, acel cimpanzeu
al vremurilor de demult .Uneori o boala , un necaz, un eveniment neinsemnat sau de ce nu acest articol produce acea scanteie elementul declansator al schimbarii mentalitatii noastre astfel incit sa putem spune intr-o zi:,,Pana acum am fost orb,//Acum pot sa vad”
Noroc!
22:05:18
09:03:45
@sorinica: stiu ca se da admitere. Am o prietena care a dat la arhitectura. A dat si la Iasi si la Bucuresti (si la Mincu si la Spiru), si initial a intrat la Bucuresti la alta specializare fata de ce voia ia. A inceput un an, a fost la facultate, a mai invatat cate ceva, iar in urmatorul an a dat din nou si a intrat unde voia. Stiu ca e mult de munca, pt ca imi explica cum trebuie sa faca toate cladirile, vedere in spatiu, planse cu bile sustinute de conuri in puncte de tangenta etc. Daca timp de un an desenezi macar 2 ore pe zi nu cred ca o sa ai probleme.
In alta ordine de idei, daca ai 22 de ani esti cam de o varsta cu mine. Deci esti in anul 3 si probabil termini o facultate, pe care, din postul initial trag concluzia ca mai mult parintii te-au obligat sa o faci, si e o facultate care te pregateste pentru un job din care "se castiga bine", pt ca din arte si "alte prostii" se "moare de foame" si "nu o sa te tinem pana la 40 de ani". Cumva astea sunt imbecilitatile comuniste?
Adevarul e pe undeva pe la mijloc. Ideea e ca la arhitectura e intr-un fel ca la medicina. Incepi sa castigi dupa un anumit timp, dupa ce ai deja niste proiecte terminate si oamenii te cunosc. Plus ca este o mafie suficient de puternica (uita-te un pic cine sunt sefii comisiilor de urbanism din Iasi si Bucuresti – niste mosnegi comunisti obositi care nu au habar ce inseamna planificarea urbanistica a unui oras…totul se construieste haotic si pe pile.)
Ca sa revin la idee, nu trebuie sa consideri ca ceva negativ ca ai facut o alta facultate. E numai spre avantajul tau. Din cate am inteles, asa se face la evrei (care stiu ei ce stiu): te pregatesti in dubla specializare…ceva practic si simplu care sa iti permita sa te intretii si sa nu mori de foame (varianta de rezerva), si apoi pasiunea vietii tale. In cazul unui razboi, cataclisme naturale, schimbari economice ample etc, meseria simpla si practica va fi cautata de oricine si iti vei gasi ocupatie. Asa ca ai terminat facultatea pe care probabil te-au obligat ai tai sa o faci, acum trebuie sa la explici ca arhitectura e ceea ce vrei tu in viata, si trebuie sa ii convingi sa te sprijine. Poti apela la orice mijloace (certuri, plans, santaj emotional etc). Sa stii insa ca s-ar putea sa fie un razboi lung, de uzura, iar victoria finala e compusa din mici victorii temporare. Cu rabdarea treci marea, cum vine vorba. Iar daca pasiunea ta e asa de mare, iar parintii neintelegatori, poti sa faci si impotriva voii lor. Eu am inteles de mult ca ei imi vor binele, si asta din tot sufletul, dar ei au tendinta sa te modeleze dupa propriile lor persoane. Ori asa n-ar mai fi nici un progres de la generatie la generatie. Ia partile bune de la ei, iar unde vezi ca gresesc, inspira-te de la alte modele.
In final, nu uita: mai bine sa faci ceea ce crezi tu ca e bine, si sa iti asumi ulterior greseala, decat sa te iei tot timpul dupa capul lumii, iar cand in final se dovedeste ca de fapt tu aveai dreptate sa incepi sa ii invinovatesti pe ei pentru asta. Nu o vor recunoaste iar tu ii vei uri pentru totdeauna. This is the way things happen.
Noroc!
09:20:31
sal ,f bun articolul si f adevarat eu de cand ma stiu ,de mic chiar,acuma am 21 , le spuneam alor mei k nu mi se pare deloc in regula tendintele astea scoala ……. fac .. munca .. ..casatorie ……legat de glie( banca ).
chiar daca aveam un potential f mare pentru invatat mai ales astea legate de fizica mate .. , nu ma pasionau . notele tot asa nu prea m au interesat ,dar de exemplu erau faze la ora de mate cand vedeam eu ca exista o problema pe care nimeni nu o rezolva atunci mi se actiona acel simt legat de adrenalina si nu de putine ori ramaneau mirati colegii si profa k am rezolvat problema .un exemplu bun pentru cei mai ''mici '' ar fi sa fie atenti la diferite ore pe care le au , s ar putea sa si gaseasca pasionea aceea ascunsa ., asta nu inseamna sa toceasca sau sa invete ca nebunii , nicioadata nu mi s a parut in regula omul care invata k papagalul,este exact ceea ce au invatat si ai nostri parinti ,noi am fost invatati sau cel putin s a incercat sa fim ''papagali'' scoala …scoala munk (sensul acesta angajat 50 ani dupa aia ''pensie '') ce sa facem ,sa muncim 50 de ani k dupa aia imi zice mama, iese la pensie si nu mai munceste dar ,ce sa mai faci la 60 70 ani dupa ce te storci de viata atata timp iesi la pensie surpriza :nu apuci sa te duci in vacante ,de ce ? ori esti mort ori iti cumperi hrana (medicamente ) k sa nu mori si ce muuulti bani iti mai raman
. mama imi zice lucreaza si tu sa ai carte de munca ,k sa ce ? aa sa am o pensie
mama cu tata se lupta cu bancile sunt bagati grav , tata pana acum sa zic 6 7 luni era alcoolic ,grav ,scandal cu mama cu mn ,a aflat ca ca dc mai bea moare
si dracele s a lasat nu mi vine sa cred bravo lui ,oricum o vad pe mama dupa atatia ani ca sa mai ingrasat ea fiind slabuta la cum era perioada cu tata ajunsese o mana de om . si banci ( simteam cum o mananca in interior ) cu tata cum era si ce sa mai zic de mine ca eu am partea cu jocurile k viciu .ii ziceam mamei cum sta cu bancile ? .suparata ,stresata si pentru ce .
in fine sa revin la mine eu am viciul asta cu casinourile nu stiu ,am pierdut destule din cauza asta ieri ,citind articolul asta ma marcat o parte: ''1. Devino adult
Gata. S-a terminat. Acum e vremea sa iti asumi responsabilitatea. Nu te mai poti gandi ca altcineva va trebui sa iti rezolve problemele in timp ce tu poti sa cheltui. E timpul sa nu mai fi o oaie care traieste din inertie si sa devii un adult responsabil de viata si viitorul tau. E timpul sa devii o persoana educata si informata, care se pregateste sa fructifice oportunitatile cand ele apar.""
mi am zis gata ,am mai avut perioade cand m am lasat dar revenisem e un obicei nasol rau sunt bolnav o recunosc am nevoie de ajutor nu mai ai bani pierzi femei ,prieteni acuma nu cred ca mai am un prieten care sa zic sunt la necaz si sa sara pt mn fara sa clipeasca ,am facut multe prostii din cauza jocurilor , nu am obtinut nimic si la 21 ma simt ca si cum am trait o viata ..
08:19:24
Salut
Felicitari pentru articol! Este foarte util si la obiect.
Vis-a-vis de cele scrise eu ma confrunt cu urmatoarea problema: nu am credite, ma feresc de ele ca de foc, castig destul de bine ca angajat, in viitor am in plan sa fac trecerea de la angajat la antreprenor
Toate bune si frumoase pana aici – insa am 28ani, lucrez in meseria care imi place, dar imi doresc sa imi iau o casa unde sa pot fi independent, sa fac ce vreau; am aproape jumatate din bani, restul ii pot lua numai cu credit, ceea ce implicit pe urmatorii 10 ani ma va impovara si imi va ingreuna visul de a porni pe drumul antreprenoriatului.
E drept, nu ma preseaza nimeni mai pot locui cu parintii, insa imi doresc mai mult sa stau singur, simt ca nu mai este un mediu sanatos sa stau cu ei daca imi doresc sa evoluez. Sunt sigur ca ar conta foarte mult la a ma simti liber si independet.
So … oscilez intre a lua casa dar a avea datorii pe urmatorii zece ani cu avantajul de a fi liber dar foarte probabil de a ramane angajat in aceasta perioada, sau de ramane cu parintii si a avea oportunitatea sa investesc banii pe care ii am, insa simt tot timpul ca sunt constrans, parca nu ma simt ca pestele in apa atata timp cat stau cu ei.
E drept, in cei zece ani (sau mai putin daca reusesc sa achit mai repede) cred ca as putea initia o afacere cu capital minim, si intre timp as lucra, totusi de serviciu cred ca voi fi legat atata timp cat sunt creditele.
Se confrunta cineva cu probleme asemanatoare?
13:06:12
Salut!
Înainte de toate trebuie să spun că știi despre ce vorbești și cred că ai și un impact necesar pentru a te face auzit de cât mai mulți oameni valoroși pe care îi poți schimba și astfel face mai valoroși. Dar aici intrăm într-o discuție referitoare la o reacție în lanț care nu își are rostul aici. Vreau să îți spun că oamenii din zilele noastre sunt avari și nu cred că vor înțelege cu adevărat ceea ce ai scris tu aici ci doar vor mima acest lucru…fiind mult mai usor. De exemplu, un om care dorește să își achiziționeze un telefon mobil performant nu va aștepta 1 an de la apariție chiar dacă dispune de bani, pentru ca vrea să fie în pas cu vremurile și sa se dea mare cu câți bani are. Știu, poate vei spune că generalizez dar majoritatea oamenilor la un moment dat în viață sunt la fel…așa am fost și eu. Deci, vorbesc din propria experiență. Am renunțat la a mai visa la educație, oameni de valoare și modalități de a face bani cinstit si cu cap. Dar toate astea sunt istorie acum și m-am schimbat radical. Acum mai recent doream să îmi achiziționez un calculator laptop pentru ca nu am avut niciodată dar nici nu i-am simțit mai mult nevoia ca acum, pentru că nu era un lucru productiv ci doar o risipă de bani. Iar acum am găsit unul pe un site din țară resigilat (deci nu nou) de care m-am îndrăgostit din toate punctele de vedere inclusiv prețul său. Deci ceea ce aș vrea să vad pe blogul tău ar fi un mesaj adresat celor care în subconștientul lor știu că trebuie a se schimba, adică a nu mai fi avari dar nu știu cum! Adică să mai dau un exemplu…multă lume nu știe că dacă merge seara în supermarket-uri (de ex Kaufland) găsește marfă de 2x sau de nu știu câte ori redusă. Prin urmare modalități ar fi să trăim mai mult decât se prevede dar ține doar de noi a le pune în aplicare.
Succes în continuare cu totul!
11:03:25
In primul rand felicitari pt articol Pera, in al-2-lea rand as vrea sa spun ceva despre urmatul pasiunii si de a realiza ceea ce vrei, daca vrei cu adevarat in ciuda obstacolelor permanente.
Cand eram in cls a 10 a am vazut un dvd care mi-a schimbat viata. Era un dvd documentar despre o trupa care nu mi-a placut niciodata in mod special.
Dar life style-ul lor ma facut sa vreau sa invat sa cant la chitara, sa stiu ca imi traiesc viata facand ceea ce imi place, fara a castiga o groaza de bani din asta.
M-am interesat si mi-am cautat un profesor de chitara. La prima lectie nici nu stiam sa tin chitara in mana, eram 0, dar eu vroiam sa invat si eram minunat de ceea ce poate iesi dintr-o chitara in mana unui om experimentat.
Nici macar nu aveam o chitara pe care sa exersez, noroc ca mia imprumutat-o profesorul. Dupa prima lectie, tin minte c aveam degetele vinete si ma dureau dar eu eram fericit sa exersez primele notiuni invatate, in ciuda durerii.
Tin sa precizez ca parintii nu m-au sustinut si nici nu ma sustin. Noroc cu bunica mea care ma sustine cum a putut, si nu o sa uit asta niciodata. Ea mi-a cumparat prima chitara acustica, pe care o am si acum si la care cant cu placere de fiecare data.
Prietenii mei de atunci nu ma sustineau si mereu imi ziceau: “Lasa ma chitara aia, hai cu noi al bere sau la fotbal”.
Pe urma in clasa a 12 a, parintii au inceput iar: “lasa chitara aia un and e zile ca ai bacu anu asta”.
I-am ascultat si nu am facut mare lucru in anul acela.
Dupa ce am terminat cu bacul am intrat la facultate(din pacate una pe care au ales-o ei,una buna din care o sa castig bani frumosi (oare ati mai auzit experesia asta?
) ), pentru ca eu inca nu stiam ce vreau si am presupus ca o sa-mi placa.
M-am implicat f mult cu muzica si vroiam neaparat sa imi fac o trupa. Am trecut prin momente grele, am observat ca atunci cand esti intr-o trupa nu este la fel ca atunci cand studiezi in liniste acasa, trebuie sa ti ritmu, sa te coordonezi, pot sa pune ca este echivalentu field workului in domeniul PU.
Pe urma am ajuns de la stadiul acesta la stadiul in care cantam in aceeasi trupa cu oameni pe care ii admiram, la ale caror concerte ma duceam cand eram pustan si imi ziceam “wow cat de tari sunt, sunt nisite legende, oare o sa ajung si eu al nivelul asta?”.
Dar cand tocmai atunci am inteles cat de mult inseala aparentele. Aveam un mare respect pt ei cand ii vedeam in concerte si eu eram un pustan care vroia sa aibe si el o trupa.
Ajungand sa cant cu ei, mi-am dat seama ca ei nu erau niste mari instrumentisti, doar aveau esxperienta si multi prieteni care sa vina sa-i incurajeze la concerte.
Eram cel mai mic din trupa si ma implicam cel mai mult, nu am ratat nici o repetitie de dragul de a face ceva, dar din pacate eram singurul care si trecea la fapte, ei doar ma aprobau si ziceau “incepem sa facem treaba serios”.
Am cantat vreo 7 concerte cu ei, am stat vreme de un an in trupa aia, trupa pe care am fondat-o de la 0. Am cantat cu trupe din strainatate dar si cu trupe cunoscute din Romania.
Ajunsesem intr-o perioada de plafonare, ii vedeam pe ei cum nu exerseaza, nu fac nimic ca sa devina mai buni, si incepusem sa fac si eu la fel: “daca ei nu exerseaza, de ce sa exersez si eu, ce sunt mai fraieri?”
In perioada aia am dat peste AS si peste cartea lui Pera ” Puterea interioara” si o fraza mia atras atentia intr-un mod deosebit: “Pentru o stare de confort pe termen lung, merita sa suferi o perioada de disconfort pe termen scurt”.
Atunci le-am zis ca plec din trupa si vestea a fost ca un soc pentru ei. Motivele le stiau si ei, dar desi le spusesem in urma cu vreo 2 luni ca o sa plec daca nu incepem sa facem treaba, ei nu m-au luat in considerare.
Am luat-o de la 0 iar. (Pentru a 3 a oara in 3 ani), dar m-am folosit de exeprienta acumulata si astfel am realizat in 5 luni mai mult decat am realizat in 2 ani cu celelalte 3 formatii.
Am sustinut vreo 4 concerte, iar cronicile au fost f bune, cronici facute de niste oameni pe care nu ii cunoasteam. Se vorbeste despre noi ca fiind urmatoarea trupa care va reprezenta Romania in Europa in aria metalului modern.
Parintii inca nu ma sustin, muzica este o pierdere de timp, o sa mor de foame si muzica trebuie sa ramana un hobby.
Cu toate acestea eu nu sunt multumit de mine si de la o vreme am inceput sa studiez minim 2 3 ore pe zi petru a deveni mai bun, imi stiu slabiciunile si am cautat programe pe internet care sa ma ajute in acest sens.
Maine am lucrarea de licenta, dupa care vreau sa imi caut un profesor (as putea spune un mentor) care sa ma ajute sa devin mai bun.
De asemenea ieri am avut o dsicutie cu mama mea, in care imi tot spunea, dao incolo de muzica, acum termini facultatea trebuie sa te angajezi si sa te inscri la master si eventual inca o facultate pe care tot ea vrea sa mi-o aleaga. I-am zi in felul urmator” Am facut o facultate pe care mi-ai ales-o tu, acum vreau sa fac ceva care sa-mi placa”
Tin sa precizez ca genul de muzica pe care il abordez nu este unul foarte comercial, si sunt slabe sanse sa reusesc sa castig bani din asta in Romania.
Am inceput sa mai dau lectii de chitara, dar mai mult din dragul de ai invata pe altii sa evolueze cat mai repede, motiv pentru care onorariul pe care il cer este putin mai mult decat jumate din pretul pe care il cer mai multi asa zisi profesori autohtoni care nu vor decat sa te stoarca de bani.
Intrebarea mea pentru Pera este: Ce ma sfatuiesti sa fac? Sunt contient ca imi trebuie o sursa de venit ca sa imi pot cumpara alta chitara si amplificator top class care sa ma ajute sa cant mai bine si sa-mi pot permite un profesor de chitara care sa ma ajute sa evoluez mai repede.
M-am gandit sa iau legatura cu oameni care isi scot bani din muzia si sa-i intreb ce e de facut ca sa poti castiga o suma buna si in acelai timp sa ai timp si de altele.
Un job de 8-10 ore pe zi probabil m-ar nenoroci, prin simplul fapt ca nu as mai avea timp sa cant la chitara suficient timp incat sa pot progresa.
De asemenea m-am reapucat si de sport (arte martiale), o alta pasiune de-a mea pe care am abandonat-o prin clasa a 11 a din motive stupide.
Iti multumesc anticipat,
Paul
11:22:45
helou Dojo,
la rugamintea lui Pera am sa incerc sa abordez problema pe care ne-ai relatat-o
ceea ce ne spui tu este o situatie des intalnita. tinerii, inca din adolescenta, sunt pusi in fata unor asemenea decizii: sa porneasca pe drumul spre independenta financiara sau pe drumul spre independenta fata de parinti.
lucrurile sunt cat se poate de simple: faptul ca traiesti in casa ta (nu cu parintii) produce o falsa senzatie de independenta:
1.nu e casa ta pentru ca e a bancii pana cand o platesti (10 ani in cazul tau)
2.asta nu e independenta cu adevarat, ci doar departare de parinti. independenta este “lipsa de dependenta” iar tu nu vei fi independent decat atunci cand vei avea suficienti bani ca sa faci ce vrei
deci:
1.daca pretuiesti adevarata independenta, vei face sacrificiile necesare pentru a o obtine (in cazul tau vei locui cu parintii)
2.daca preferi confortul personal, iti vei cumpara locuinta deci vei deveni sclavul de care vorbeste Pera in articolul sau
exista cale de mijloc?
depinde de tine. cu efort si sacrificarea timpului liber, ai putea sa iti iei apartamentul, sa lucrezi ca angajat si in acelasi timp sa lucrezi la afacerea ta. sunt putini oameni care pot face acest sacrificiu, dar nu e imposibil. asta inseamna sacrificarea timpului liber, a vietii de cuplu sau de familie.
dupa cum vezi, de sacrificat trebuie sa sacrifici ceva. nimic in viata nu e pe gratis. cu cat pretul e mai mare, cu atat ceea ce obtii este mai valoros.
in concluzie, depinde de tine. iti urez sa iei o decizie inteleapta
21:19:25
Salutare!
Scriu acest comment dupa ce am citit acest articol si povestea ta, in care ai renuntat definitiv la domeniul IT pentru altceva, si am ramas putin pe ganduri.
Mie intotdeauna mi-au placut retelele de calculatoare si citesc frecvent despre acest subiect inca de la varsta de 15 ani desi la liceu nu am avut nici o materie specializata pe acest subiect.
Acum as vrea sa urmez o facultate de profil dar mereu am retinerea ca am sa ajung exact ca in fotografia de deasupra articolului, unde din toata pasiunea mea pentru acest domeniu si pentru tehnologie, sa ajung in cele din urma un angajat banal, sclavul unui sef frustrat si programat social.
Am facut si testul de personalitate si vocatie din PDF-ul tau si se pare ca intr-adevar am o aptitudine catre ce am descris.
Asadar care este realitatea? Ce inseamna un inginer IT? Este acesta drumul sigur catre ingradirea libertatii sau se poate trai si ca un om liber?
22:31:13
Foarte educativ articolul,Pera. As vrea sa-ti zic o chestie,sa vad ce ma sfatuiesti… Am un salariu modest si locuiesc in chirie… Mi-ar trebui o masina de spalat,ca nu am timp sa spal cu mana…Iar o masina de spalat nu mi-o permit cu bani cash,decat sa o cumpar in rate. Daca as incepe sa strang bani pt ea,ar insemna sa o cumpar intr-un an de zile. Deci daca mi-as cumpara o masina de spalat in rate,m-ar face un sclav al sistemului?
09:11:18
O poveste de succese si impliniri……..adevarata
Ciao, vreau sa spun si eu ceva….., cam tarziu….dar sper ca mai sunt si altii mai intarziati ca si mine sa citeasca ce am postat….(poate o sa prinda bine cuiva…).
Si eu am trecut prin ce ai trecut si tu si poate multi altii, …sau ma rog, ceva asemanator. Insa eu am avut ceva in plus ca sa zic asa…. eu am avut parte de multe experiente de viata (bune dar mai ales rele) care m-au facut sa ma maturizez mai repede decat ceilalti copii de varsta mea, dar am reusit sa invat repede, din greselile facute ….atat ale mele cat si a celor din jurul meu (parinti vecini, rude,,,,,etc.).
Atunci am realizat ca cel mai bine e sa am un model real pe care sa il folosesc sa ma ghidez in viata (pana sa am propria „identitate” sanatoasa care sa ma ajute sa „reusesc” in viata, si poate chiar sa fiu eu un „model bun” pentru cei din jurul meu, rude sau prieteni) . Spre deosebire de alti copii de varsta mea, care au ales o vedeta (nationala sau internationala ….indiferent de domeniul de activitate…muzica / film….etc.) eu am luat drept model PARINTII mei, de la care am invatat si ce e bine sa faci si ce nu (aici am invatat din greselile lor dar si din reusitele lor…).
Am inceput cu metoda pasilor marunti (copilarie 6~7 ani)…… pana au ajuns MARI (30 ani) ( [ex. vroiam sa-mi cumpar ceva…. o masinuta (atunci cand eram un copil), …. o pereche de adidasi, o geaca de blugi (atunci cand eram adolescent) …etc. genul delucruri materiale care le vedeam la altii de varsta mea dar pe care eu nu le aveam pentru ca ai mei nu mi le luau din diverse motive…., …. nu aveam liniste pana nu strangeam eu banutii necesari sa cumpar toate aceste lucruri. Toate astea au fost posibile pentru ca parintii mei mi-au facut cel mai frumos cadou pe care l-am primit de la ei si asta a fost pe la varsta de 5-6 ani. Poate o sa radeti….(;-))))…) dar acel cadou nu era decat o „banala”……. PUSCULITA in forma de PURCELUS… care m-a invatat sa fac economii si m-a ajutat sa-mi ideplinesc TOATE (dar absolut toate) telurile (visele) pe care mi le propuneam, si credeti-ma ca nu aveam o satisfactie mai mare ca atunci cand obtineam lucrul „acela” , dar vreau sa mentionez ca nu era o placere de moment…..dimpotriva ma bucuram si eram fericit chiar 1-2 zile si nu pentru ca obtineam acel lucru in sine, ca obiect, cat pentru faptul ca imi dovedeam mie insumi ca pot sa fac si sa realizez multe….. plus ca imi dadea o stare de implinire ….de reusita, ca munca mea nu a fost in zadar… si ma facea sa merg mai departe….., sa imi aleg noi „lucruri” pe care sa le dobandesc .. …. (lucruri = teluri). Dar, de fiecare data acele teluri erau din ce in ce mai mari….pe masura ce inaintam in varsta (;-).
De exemplu: cand am ajuns la terminarea liceului nu stiam incotro s-o apuc , nu stiam ce meserie sa aleg…… nu stiam ce vreau sa fac cu viata mea….. eram influentat de cei din jurul meu…..nu auzeam decat de Drept / ASE …..etc genul de facultati care erau la moda atunci si multi ani incoace…..atunci am hotarat sa stau un an acasa sa ma hotarasc ce vreau cu adevarat sa fac in viata, adica sa fac ceva care sa imi placa cu adevarat dar sa ma si ajute (adica sa castig multi bani ) sa-mi indeplinesc telurile pe care mi le propuneam in continuare. Norocul meu a fost ca m-am hotarat destul de repede ….(2-3 luni) ce vreau sa fac in viata…. si asta dupa ce am stat si m-am gandit …. ce anume imi place sa fac cel mai mult si sa-l fac cu pasiune ….. dupa care m-am pus pe invatat la greu…., iar atunci cand treceam prin momente de descurajare…..inchideam ochii si imi aminteam singur care e scopul acestui lucru…. adica ma motivam singur. Dupa ce am intrat la facultatea si la profilul care vroiam eu nu va mai spun ce mandru eram eu ca am indeplinit inca un ţel din lista mea….. de obiective, dupa care am fixat un alt obiectiv . Acel obiectiv era sa termin facultatea printre primii 5 din grupa spre deosebire de altii care vroiau doar sa termine…. sau care credeau ca e suficient ca au intrat , ca oricum termina…(dar s-au inselat amarnic si dupa primul an au ramas repetenti…). Tin sa subliniez ca e foarte important sa iti stabilesti un alt obiectiv dupa ce l-ai indeplinit pe cel anterior ca sa nu intri in ZONA de COMFORT (asta am aflat ca se numeste asa dupa ce am citit articolele voastre (;-)) ….) si sa incepi sa stagnezi sau chiar sa dai inapoi. Nu va mai spun ca am intampinat o multime de obstacole ………inca din prima zi cand s-a deschis anul universitar cativa apropiati mi-au spus ca mi-am ales cel mai greu profil din toata universitatea si ca ar fi bine sa ma transfer la un profil mai usor, asa cum au facut si altii pe parcursul anului sau chiar au intrat de la inceput acolo unde stiau ca e mai usor. Raspunsul meu a fost ceva de genul… “asta imi place si asta vreau sa invat si sa fac si dupa ce termin facultatea si nu ma intereseaza cat de greu este”. Plus ca pe parcusul anilor au mai existat si persoane invidioase care vedeau ca reusesc sa-mi indeplinesc obiectivele si incepeau sa-mi puna bete-n roate sau plumbi in aripi si sa ma faca sa renunt …. la obiectivele mele. Nu pot dacat sa le multumesc pentru toate aceste rautati (intentionate sau neintentionate) pentru ca m-au ambitionat si mai mult si munceam acum sa le demonstrez si lor de ce sunt in stare sa realizez, nu doar mie insumi (cei care au trecut prin asa ceva stiu despre ce vorbesc….). Pe scurt ….in primul an am terminat al-5-lea din grupa (asta si pentru ca stateam la camin intr-o camera cu niste repetenti care nu prea aveau chef de invatat nici dupa ce au ramas repetenti). Pe la mijlocul facultatii eram al-2-lea iar la absolvire eram la egalitate cu cel mai bun din grupa, adica No. 1 !!!! si eram singurii care am luat licenta si proiectul de diploma cu 10 (si asta datorita faptului ca din anul 2 mi-am ales eu colegii de camera, unul si unul, toti bursieri, printre care si colegul de grupa care era primul si cu care eram intr-o competitie continua dar constructiva si de la care am invatat tot ce era mai bun (am si devenit buni prieteni)…. => deci conteaza si mediul in care te invarti si de prietenii pe care tii faci si care te pot influenta pozitiv s-au negativ. Nu va mai spun ca eram si bursier mai intai am avut bursa de studiu care se lua de la media 8 -> 9 , cat si cea de merit care se lua de la media 9 in sus ….. iar cu banii obtinuti din burse si pe care nu i-am cheltuit aiurea….pe distractii… i-am investit tot in mine si in educatia mea…..si anume mi-am cumparat un calculator performant + imprimanta si mi-am facut proiectul de licenta, practic am castigat si bani pt ca nu a trebuit sa platesc pe altii sa mi-l redacteze , dar si educational, am invatat sa lucrez cu calculatorul cu care pot sa spun ca eram cam analfabet si mi-a prins foarte bine mai tarziu in profesia mea – inginer D.P.
Acum pot sa spun ca m-am implinit pe plan profesional……fac ceea ce imi place, lucrez la o firma unde imbin munca la birou (in fata unui calculator) si cu munca de teren.
Si pentru ca m-am cam neglijat fizic in timpul facultatii si in primii 2-3 ani de munca, (cand m-am ingrasat cu ~25 kg si ajunsesem de la 80 kg la 105 kg) am decis sa investesc in sanatatea mea si in decurs de ~ 1 an de zile (in 6 luni am slabit 25 kg + 6 luni mentinerea) am dat jos surplusul de greutate folosind un program personalizat de slabire de la HERBALIFE , unde in pretul produselor este inclus si consultanta din partea unui Consultant in Nutritie Interna / Externa pe toata perioada programului. Deci, nu esti singur si daca ai intrebari sau nelamuriri esti ajutat sa te tii de program si sa ai rezultate. Trebuie sa spun ca la inceput am fost c-am sceptic dar dupa ce am vazut ca a functionat la mama mea (ea slabind 20 kg), am inceput si eu programul si nu regret nici un moment banii investiti in sanatatea mea + ca de atunci am inceput sa mananc mai sanatos si sa am o viata echilibrata => Rezultatele nu au incetat sa apara: ma simt iar ca la 20 de ani (inainte ma simteam si aratam ca unul la 40 de ani), nu mai am probleme de sanatate, sunt mai puternic atat fizic cat si mental (pt. ca mi-am indeplinit inca un obiectiv), sunt mai productiv la munca si produc mai multi bani….etc.
Vedeti, e uimitor cum se leaga toate…… daca iti alegi un “DRUM” spre o destinatie Exacta (obiectiv / tel) pe care sa mergi fara sa te abati de la el, chiar daca e mai lung si mai anevoios sigur vei ajunge la destinatie si credeti-ma ca merita efortul depus.
Sfatul meu e sa faceti ceva …. care sa-l faceti cu pasiune si sa nu abandonati usor. Chiar am gasit un motto care imi place foarte mult si pe care l-am lipit pe marginea de sus a monitorului de la calculator :
“CEL CE ABANDONEAZA NU CASTIGA NICIODATA,
IAR UN CASTIGATOR NU ABANDONEAZA NICIODATA !!!! ” by Napoleon Hill
P.S. – Lista mea cu obiective de atins (care o am in fiecare zi la mine pt. ca e in mintea mea) nu s-a oprit aici, ea continua si va continua pana la sfarsitul vietii mele, adica, atat cat voi trai, voi trai pentru ceva….. pentru un scop anume, oricat de minor sau major, nu voi pluti in deriva dupa cum bate vantul….
– Eu nu sunt sclavul nimanui, nu am rate la banci …, tot ce mi-am luat a fost cu banii jos….. si nu m-am intins mai mult decat mi-e plapuma, prefer sa mai astept pana strang suma necesara decat sa fac credite la banci sau datorii la prieteni. si nici nu le-am cumparat la primul impuls / vedere, mai intai am studiat piata sa vad daca mai sunt si in alta parte si la ce pret si daca imi placeau si dupa 1-2 saptamani, abia dupa aceea cumparam lucrul respectiv. …..
– Ar mai fi multe de zis dar deja m-am intins foarte mult cu scrisul ……. , am pornit de la un simplu comentariu la articolul vostru si am ajuns sa va spun povestea vietii mele in speranta ca va fi de folos cuiva….care e in deriva….. si nu stie ce vrea de la viata …..
– Continuati cu articolele voastre, ca sunt foarte bune, in mare parte m-am regasit si eu printre ele (cu bune si rele), iar de la unele am invatat lucruri noi. Tineti-o tot asa……..
va multumesc !!!!!
Alex B (ingineru’)
13:19:04
alex B(ingineru')……frumoasa poveste de viata,iti doresc din suflet sa obtii de 100 de ori mai mult decat pana acum!
Pana acum,am tot cautat surse si lucruri si chiar formule de incurajare,ca sa pot lasa teama asta idioata si complexele din creierasul meu LA O PARTE si pt k tu ai reusit o sa reusesc si eu.iti promit!!! gata cu scuze de genu' "nu pot sa ma adun,nu pot sa ma concentrez…chiar daca asta e ce-mi doresc de la viata" gata cu toate astea,in toamna asta imi iau examenul si incep drumul pe care il visez de cativa ani.
13:23:11
:-S scuzati-ma,nu stiu ce mi-a venit,stiu doar ca am simtit nevoia sa spun acele lucruri..poate din dorinta de a-mi sabota subconstientul cu ceva de genul: gata cu scuzele,ai promis ca in toamna asta intram,am marturie SCRISA ca ai promis,deci trebuie sa te tii de cuvant,nu te las sa ma faci de ras
:-S oare am innebunit de tot??? sau toate reprimarile stranse in atatia ani trebuie sa iasa,sa scpa de ele ca sa-mi pregatesc noul drum in tihna??? oooooohhh,pleaseeeeeeeee someone help me!!
13:29:59
@ Cleonardo
desi Pera nu m-a introdus inca oficial ca persoana dispusa sa raspund la intrebari legate de finantele personale si domenii conexe (investitii), o sa raspund si la intrebarea ta.
in viata nu e bine sa fii extremist. numai extremistii resping in bloc si se tin la distanta de anumite lucruri, cu orice pret.
sa ai un credit de consum nu te face automat sclavul sistemului. sunt sigur ca si Pera a vrut sa spuna acelasi lucru.
in schimb, daca iti vei construi viata in jurul sistemului bancar, adica vei cumpara tot ce ai nevoie folosindu-te de credite, negresit vei ajunge o persoana care munceste pentru a da bani bancilor.
de aceea iti recomand:
-ia cat mai putine credite si numai pentru lucruri cu adevarat importante, care iti aduc beneficii secundare. de exemplu, poti sa iei un credit pentru achizitionarea unui computer iar acesta sa-l folosesti pentru a naviga pe internet in cautarea de informatii care sa te ajute in dezvoltarea ta personala, inclusiv informatii despre cum sa faci bani
-fa-ti un obiectiv major in viata din a gasi metode eficiente de a face bani. cauta informatii, invata, construieste un plan si apuca-te de treaba. numai daca abordezi lucrurile in acest fel, adica pro-activ, vei putea castiga banii de care ai nevoie si vei scapa de pericolul de a deveni un sclav al sistemului. fii sigur ca nimeni nu va veni la tine sa-ti ofere o slujba mai bine platita sau sa te faca partener la o firma. TU trebuie sa fii acela care urmareste permanent tinta de a deveni independent financiar.
spor la treaba!
P.S. pentru cei care nu stiu cine sunt, ma numesc Luca Dezmir si scriu articole in site-ul Milionarul Mioritic (http://milionarulmioritic.com) pe teme de finante personale, investitii la bursa si in imobiliare.
13:57:29
Articolul este excelent, ca si celelalte.
Imi place cum scrii, scurt si la obiect, pe intelesul tuturor.
Viata dupa 89 s-a transformat in una de consum.Consumam tot, chiar si ceea ce nu avem.
Am ajuns sa ne comportam ca niste oi, care au stat inchise o lunga perioada de timp si carora li s-au deschis brusc poarta,alergand ,apoi care incotro, devorand tot.
Ma bucur ca am gasit siteul tau si sa citesc lucruri, pe care le citeam doar in cartile motivationale.
Diferenta este ca tu le traspui in planul nostru mioritic.
La mai mare si la mai multi bani!
17:47:51
Merci,Luca. M-a multimit raspunsu' tau… Am situ' tau trecut la 'favorites', da' nu am avut timp sa intru
18:39:52
God! Mersi ca existi, hei guys tre sa aducem mii de multumiri oamenilor ca Pera
…, nice nice .. >:D<
00:28:22
intradevar suntem sclavii lumii moderne,a manipularii,a jocurilor politicienilor,a celor care au un interes real sa ajunga sus.
11:13:35
acest articol ma facut sa am mai multa incredere in mine,sa vreau mai mult de la viata,adica sa scot la suprafata valoarea din interiorul meu,sa renunt la placerile din prezent care imi aduc satisfactie pe moment si sa`mi construiesc o fericire de lunga durata pe viitor,chiar daca fac niste sacrificii enorme dar numai asa pot scapa de frustrari,nemultumiri si dependenta de ceilalti(iubit,familie,rude,etc).Sper sa reusesc in ceea ce imi propun si sa ajung sa`i ajut eu pe oamenii din jurul meu.
13:11:56
ciao!super articolul!felicitari!!
15:54:44
E superb articolul,cum s-a spus si mai sus,suntem prea prinsi de bani pt a gandi ca acestia trebuie sa vina la noi,nu noi la ei.Abia astept urmatorul tau articol referitor la ceilalti 4 pasi,dar banuiesc ca tot ce voi citi va fi logic,cum a fost si acest articol,daor ca avem nevoia de a gasi in noi acea "logica" pe care o pierdem.Multumesc
12:54:33
in legatura cu primele fraze din articol,as da un citat al lui Abraham Lincoln :"Libertatea nu e dreptul de a face ceea ce vrem,ci ceea ce se cuvine." sau,cum zice Pavel in 1 Corinteni 10:23:" Toate lucrurile sunt îngăduite, dar nu toate sunt de folos. Toate lucrurile sunt îngăduite, dar nu toate zidesc. "
unele libertati ne pot face sclavi:D
19:20:06
La TV, la radio, in ziare, in reviste, pe blocuri, pe cladiri, pe fluturase impartite pe strada sau in magazin, pe masini, langa sosea, in scoli……………..PESTE TOT suntem bombardati de mesaje care ne transforma in sclavi. Nu e o lupta usoara sa te eliberezi de asa ceva. Va trebui sa gasim forta de a ne elibera pe noi insine, iar apoi va trebui sa ne educam cu foarte mare atentie copiii.
Societatea actuala e mult mai mult decat o jungla…….in jungla stii ca te pandesc mii de pericole, dar aici, pericolele vin impachetate in hartie roz. Nu o sa ne fereasca ignoranta, slabiciunea, efectul de turma sau superficialitaea.
18:09:55
Felicitari pt. articol este foarte bun. Tocmai am citit o carte foarte buna pe subiectul asta. Se numeste ” CEL MAI BOGAT OM DIN BABILON” de George S. Clason.
Este vorba despre cel mai bogat oras din lume actiunea petrecandu-se acum 5000 de ani. Se vorbeste despre principiul ” aurului ” si parerea mea este ca da niste sfaturi foarte bune daca stii sa extragi lucrurile adevarate.
Iti arata exact cum gandeau oamenii pe atunci si va spun sincer nu este nici o diferenta. Acolo s-au infiintat primele principii financiare pretuite si in zilele noastre si puse in practica in intreaga lume.
Povestea incepe cu un om simplu care locuia in Babilon. Acesta observa ca oricum, oricat ar muncii, lui nu ii ajunge aurul castigat si tot in datorii este. Atunci el isi aminteste ca a avut un prieten in copilarie care nu avea nimic deosebit fata de el (nu era nici mai bogat, nici mai destept, nici mai puternic) dar totusi acest copil ajunge sa fie cel mai bogat om din Babilon. Atunci el merge la fostul lui amic sa ii explice si lui cum a reusit………
Este o poveste foarte interesanta si reala. Are mai multe capitole cu povesti diferite toate despre “aur”. Majoritatea sunt reale deoarece sunt inscriptii gasite de arheologi pe tablite de argila( pe vremea aceea oamenii isi “scrijeleau” gandurile, ideile pe tablite din argila moale iar apoi le ardeau in cuptoare).
Va recomand tuturor care doriti bineinteles sa cititi aceasta carte. Ma scuzati daca am deviat de la subiect dar eu cred ca este o carte folositoare tuturor. Daca nu este in regula va rog sa stergeti acest post.
Cu stima Radu
22:45:32
Super articol…ca si celelalte.am citit din comentarii si majpritatea spun asta dar o spun pe buna dreptate.Eu unu citesc tot ce prind de pe la tine pe toate siturile si incerc sa ma motivez ca sa si experimentez ca pana la urma asta conteaza .Iti multumesc si astept articole noi motivationale asa cum ne-ai obisnuit.Multa sanatate !!!
RESPECT !!!
12:53:05
Imi cer scuze pentru intarziere, am reluat cititul comenturilor de unde au ramas si s-au adunat multe
@Alex B IMPRESIONANT. Lectiile tale de viata le-ai invatat pe pielea ta si te felicit ca acum esti mai bun si mai puternic ca oricand. Continua si sper sa putem tine pasul cu tine
@ Radu – am auzit de mult de aceasta carte si mi-a fost recomandata insa nu am reusit sa dau de ea inca. Acum am sa imi reinoiesc cautarule. Chiar vreau sa citesc si eu Cel mai bogat om din Babilon
@ Irinel Ionitza – faptul ca eu am renuntat la o cariera in IT nu inseamna ca e ceva neinregula cu IT-ul. Dimpotriva. Eu IUBESC tot ce insemana tehnologie si calculatoare. Dar nu pot sa fiu foarte bun practicand acest domeniu datorita tipului meu de personalitate. Eu pot sa fiu cel mai bun la ceea ce vezi mai sus, adica scris articole si inspirat oameni
Asa ca las locul in IT celor care au pasiune si vocatie pentru asta si ii si ajuta tipul de personalitate.
Acum, indiferent de domeniul pe care il alegi, poti sa fii sclav sau liber. Si eu ca psiholog pot sa fiu sclav daca am mentalitate de angajat, astept salar si ma plang ca in Romania nu sunt conditii. Si tu poti fi sclav in IT cu mentalitatea asta.
In schimb, daca tintesti sus, daca vrei sa muncesti pentru a creea valoare pentru cei din jur, poti sa iti deschizi afacerea ta lejer. Nu stiu exact ce ramura a IT-ului o preferi pentru ca as putea sa iti dau exemple de domenii in care ai putea avea foarte mare succes daca ai incepe de acum.
De Cloud Computing si Hosting ai auzit? Daca iti plac retelele si daca eu as fi in locul tau, m-as gandi cum sa imi deschid un business in domeniul asta.
20:18:06
Multumesc pentru raspuns.
Acum stiu exact ce am de facut: sa lupt mult mai mult pentru visul meu si sa nu mai ascult oamenii negativisti din jurul meu.
Felicitari pt articol!
20:13:15
bai nea ..tu ai copii ?? ai sotie etc nu iti dai seama ce teorii aiurea scrii pe aici ?? ia mai gandeste-te ca ne pui COPII in cap ..se duce draq tot respect etc
23:02:47
Pera,apreciez articolul acesta intr-un mod deosebit.Se vede clar ca esti extrem de educat si de informat.
Cartea lui Robert Kiyosaki,un analist de exceptie,apropiat al lui Donald Trump,un om de mare valoare in zilele noastre (si nu numai) ar trebui citita si recitita si daca s-ar studia la scoala nu ar mai exista atata lume saraca
si naiva cum bine spuneai tu.Educatia financiara ar trebui sa fie obiect de studiu inca din primul an de liceu.
Citeste daca ai ocazia si "De ce vrem sa fii bogat". Toate ideile din articolul tau parca sunt din principiile promovate de Network 21sau oricum le-am regasit in cartile recomandate de aceasta companie de consultanta
in domeniul afacerilor.FELICITARI si MULTUMESC.
Cu deosebita consideratie
22:09:35
Libertatea unui om se termina acolo unde incepe libertatea altui om
20:01:06
Felicitari si pentru acest articol , si o mai zic o data ” esti tare ” .
da esti un creeator de viitoruri
.
.
. Acesti oameni sunt foarte multi , chiar daca nu au primit prea multe de la parinti totusi ei sunt dependeti de acestia , le este foarte greu sa accepte alte pareri decat cele ce le-au fost transmise de parinti.
Se cunoaste ca ai bagat la cap multa psihologie in facultate, esti un bun teoretician.
Apreciez ca vrei sa schimbi ceva in viata altora si incerci sa impartasesti din experienta ta , cred ca nici nu iti imaginezi ca poate undeva ai creat un declic in cei ce iti citesc articolele , si asta va scimba viitorul ,
toate lucrurile sunt interconectate asa ca actiunile tale cu siguranta vor avea un efect , sper sa fie efectul fluture
Dar nu uita un lucru , tu ai crescut fara parinti fara dragoste , fara suport din partea lor si asta a facut din tine un luptator . Spre deosebire de cei ce au avut o familie care a fost langa ei tot timpul si care au facut din copiii lor niste neajutorati , uneori prea multa dragoste strica
Banii …. caci in articolul acesta despre ei e vorba … sa vedem :
– valoarea produce banii
– banii ajuta la implinirea dorinteler materiale
– satisfacerea dorintelor materiale duce la dorinta de dezvoltare personala
-dezvoltarea personala duce la fericire ?
Poate ca nu chiar asta e piramida dar in mare cam asa e . Cea mai mare dorinta a oamenilor e sa fie fericiti . Ce duce la fericire ? Banii ? Nu prea cred . Iti pot da o gramada de exemple in care oamenii bogati cu bani nu prea stiu ce e aia fericire.
? Goana nebuna dupa bani cam la asta se rezuma existenta noastra , a era sa uit , si goana nebuna dupa sex
. Oricat de mult o sa incerci sa ma convingi nu-mi scimb parerea, suntem cu totii sclavii sistemului pe care singuri l-am creeat, ( adica nu chiar noi , l au creeat miile de generatii care au fost inaitea noastra) .
bafta
Scopul final al articolului tau e cum sa obtinem independenta finaciara pentru a ne dezvolta personal. Dar oamenii sunt vesnic nemultumiti mereu isi doresc mai mult si mai mult , sau se resemneaza si stau ca oile cu ochii in televizor
Pana la urma cel care are bani e fericit ? Tramp asta pe care il aduleaza toata lumea e fericit ?
Poate ca cel ce asteapta cu sufletul la gura sa-i iasa zaru si sa ia potu are mult mai multe clipe de fericire.
Filosofia succesului la tine se bazeaza pe bani si daca iai obtinut crezi ca te apropii de ceea ce doresti mai usor. O veche vorba spune <>
Pana la urma filosofia ta de succes se bazeaza tot pe bani , deci pana la urma nu esti un sclav ca toti ceilalti
Sclavi sistemului care se schimba foarte greu. Se poate scimba printro revolutie , dar ce sa pui in loc ? E o intrebare care pentru mine nu are raspuns deocamdata .
Iti apreciez munca si sper sa fii bataia aceea de fluture care dezlantuie uraganu
13:05:15
un adevar crud!tre sa recunosc ca am aceeasi problema,satisfactia pe moment!in felul asta,citind ceea ce ai scris tu,Pera,ar trebui sa ma trezesc!super articolul!felicitari!
12:24:32
bun articol….. astept sa vina si decembrie (ai mentionat ca atunci vei scrie un articol despre cum incepi o afacere online de la 0)…. succes in continuare
17:43:27
In principiu articolul pare bun. Un singur lucru as vrea sa scot in evidenta, pentru a supravietui in mediu social actual trebuie sa aptitudinile cerute pentru a putea comunica de la egal la egal cu cei din jurul tau. Aptitudinile care sunt formate si slefuite in scoala (sistem educational). In concluzie vrei nu vrei tot trebuie sa treci prin masina de spalat creere.
Emanuel
19:27:16
Un articol extraordinar, ca orice alt material la care am avut acces pana acum pe acest site. Dar cel mai mult apreciez la tine DEDICATIA cu care lupti sa faci o lume mai buna, reinventand OMUL. SUCCES!
13:16:54
[...] Am scris un articol doar despre marile probleme financiare ale omului în ziua de azi, despre credite şi sclavie modernă, aici : Un pas simplu pentru a deveni un sclav modern [...]
19:40:14
Felicitari pentru articol! Sunt multe de invatat de aici, de fapt sunt lucruri pe care le stiu, dar din pacate uneori le "ignor". Ai vorbit despre crearea de valoare, despre bani, si automat mi-a venit in minte cunoscutul documentar Zeitgeist, in special partea unde se vorbeste despre Proiectul Venus. In mare, este vorba despre totala ineficienta a sistemului monetar actual cu toate consecintele lui dezastruase si despre inlocuirea lui cu un sistem economic bazat pe resurse, in care sa nu mai existe conceptul de clase sociale, bani, profit, raritate, iar multe dintre joburile actuale (media, banci, etc) sa-si piarda sensul. Poate suna oarecum comunist…dar nu e asa. Vazand acest documentar, mi-am dat seama ca de multe ori mi-am dorit si imaginat ca lumea sa fie astfel, doar ca e nevoie de modificarea constiintei oamenilor. De ce atatea sisteme de paza, atatea verificari, atatea hartzoage daca constiinta oamenilor ar fi alta? Cine pe cine sa verifice, sa pazeasca? Pentru ce? Nu ar mai fi nevoie. http://video.google.co.uk/videoplay?docid=6592355… Partea cu Proiectul Venus este spre sfarsitul documentarului. Tu ce parere ai Pera? Sunt eu prea visatoare?
22:11:40
Pera,felicitari pt toate articolele de pana acum,este foarte impresionant si pt cine cunoaste ce inseamna intradevar ce inseamna inteligenta emotionala,cu siguranta ii va fi de folos..mie imi este:)sunt lucruri pe care le stiam dar multe nu …deci…Multumesc! spor in continuare…
13:34:55
super si foarte interesant,insa din pacate putini inteleg cum e treaba,….tine-o tot asa
13:22:54
e foarte interesant tot ceea ce scri,am citit ce mai spuneau ceilalti si ma regaseam in spusele lor.de exemplu rares are 16ani si nu poate stamai mult timp afara.dar eu,am 26 de ani si daca as fi tarziu acasa ar fi vai de mine.da stiu ca e de ras,dar m-am saturat sa-i tot spun mamei mele de treaba asta,nu mai sunt un copil si hey pentru numele lui d-zeu,sunt destul de matura incat sa vad cum stau lucrurile…astept cu nerabdare articolele tale sunt foarte interesante si exprima realitatea asta cruda si mai ales faptul ca suntem o turma de oi care ne luam unul dupa altul si nu ne dam seama de propriile valori.
14:42:28
Util… Mai scrie. Bravo.
22:32:21
Pera, cum se impaca "sacrificiul placerii de moment" cu conceptul de "carpe diem" ?
Daca intarziem recompensa, nu inseamna ca renuntam sa traim si sa ne bucuram de momentul prezent sperand in continuu la un viitor luminos? Mersi!
16:15:52
[...] Un pas simplu pentru a deveni un sclav modern [...]
12:17:11
Frumos spus…..
Suntem prea putin care constientizeaza sclavia moderna, si prea putini care vor sa isi schimbe modu de a gandi….tot respectu pentru tine, care incerci sa schimbi mentalitatea oamenilor.
13:59:25
sper ca psihologia sa capete o importanta mai mare ca sociologia. este esential pentru dezvoltarea noastra ca specie.
tu exact asta faci. mult succes
03:24:39
Oricat ai incerca nicioadata nu ai sa fii liber , oricand vei avea prieteni , poate familie poate copii si vei fii legat de ei si nu vei putea face ce vrei vei depinde de ei si ei vor depinde de tine ! ca sa fii liber trebuie sa renunti la tot si sa fii un singuratic ….
02:41:02
Eu zic, ii un material bun, merita sa aflu si ceilalti 4 pasi care duc spre sclavie!
Nu`s deacord cu imprumuturi deoarece ai mei is pana`n gat in rahatul asta.
Mi`a placut foarte mult partea in care ar trebui sa ma gandesc inainte sa investesc banii,.., merita? ce beneficii am?
Inteligenta emotionala….sa amani o placere de moment pentru o placere de viitor mai satisfacatoare….,
Eu zic ca nu tot timpul, mai e nevoie si de placeri de moment dar cu ai zis intr`un materila (majoritatea din ziua de astazi, nu stiu sa`si traiasca momentul fara sa`si afecteze viitorul)(am evitat ghilimelele…ideea conteaza)
12:24:33
Mi-a placut articolul. M-a pus pe ginduri, pina acum, inconstient ma feream de lucrurile de care nu am nevoie numaidecit. Acum le voi numi cheltuieli proaste.
Fac multe investitii, in sanatate, educatie si relatii cu oamenii, fac si cheltuieli proaste : spre exemplu, traditionala inghetata de la McDonald’s de care am nevoie o data pe saptamina.
Voi lucra mai mult asupra eficientei vietii pe care o duc. Iti Multumesc!
14:26:45
Foarte bun articolul, tine-o tot asa ! Oamenii au nevoie de cineva care sa ii indrume pe calea cea buna, pentru ca unul cate unul incepe sa isi puna intrebari despre propria persoana si sa descopere ca multe lucruri care mergeau inainte acum nu mai merg. Din fericire, tu si multi altii care ati trecut prin ce trecem si noi, v-ati gandit sa ne ajutati si sa avansam mai rapid decat voi pe calea catre succes. Multumim!
17:29:55
Daca s-ar discuta la scoala macar o ora pe saptamana cate putin din ceea ce scrii tu pe blog tinerii s-ar indrepta intro directie mai buna,dar cum societatea da exemple cum nu se poate mai proaste,tinerii urmeaza acele exemple tampite si cred ca asa e bine.Foarte tare mi s-a parut si discutia despre credite,imprumuturi si de ce facem aceste imprumuturi……
10:50:33
Cata dreptate ai in articolul acesta…..cei care au curajul sa iasa din tipar aceia vor avea de castigat…continua tot asa..esti bun in ceea ce faci si esti un bun exemplu de urmat….
13:05:42
super articolul, ca de obicei,
ma inspiri, motivezi, incurajezi.
cumva simt si am facut cam tot ce spui in acest articol,
cred ca e timpul sa trec la nivelul urmator,
am sansa si sunt oportunitati.
abia astept sa-mi rezolv problem acu paypal-ul sa pot comanda cartea ta.
15:55:48
Buna!
Acest articol ne poate schimba viata incredibil de mult. Parerea mea este ca ne ajuta sa dezvoltam gandirea noastra incat sa iesim in majoritatea cazurilor in profit, atat in profit financiar cat si educational sau in oricare plan al vieti. O idee ce trebuie implementata cat mai repede in viata noastra si a tuturor celor din jurul nostru.
Mult succes in continuare!
18:23:37
chronometer and Download Movies at vanquish value locality on the grate proper exchange for today !
free movies
Rescue Movies, Games, Videos online database community – Make Rescue movies Online, Download Movies and games instead of Free, Upon largest DB community – vidbar.tv Unbidden games, Delivered Movies, Watch Movies online and play games online after unchained
online movies
watch free movies online
movie download
watch movies
free movies
Newest Movies here Watch movies
free games online
games online
download movies
download movies
13:04:19
Am citit articolul, mi-a placut foarte mult. M-a facut sa ma gindesc la niste lucruri pe care nici nu le dadeam atentie. Mersi muult.
10:18:52
Cata dreptate ai Pera.
Abia acuma imi dau seama pe drumul actual imi sap gropa mai degraba, devin sclav.
De azi i-au haturile in mana, se va termina cu datoriile si voi avea viata si libertatea pe care mi-o doresc.
19:09:44
Foarte interesant articolul…Conceptele pe care le-ai prezentat aici sunt foarte adevarate…Si eu mi-am facut un credit pe termen mediu la o Banca si sincer parca ma simt legat de maini si de picioare…mi-e greu sa imi parasesc actualul loc de munca care este “sigur”
pt ca stiu ca o sa imi gasesc greu un alt job, mai ales in vremurile astea de criza(bineinteles ca nici nu prea m-am omorat cautand un alt servici):P
Oricum, ce vreau sa evidentiez aici este faptul ca am facut alegerea da a-mi face un credit pt a investi, si nu pt a cheltui… Am investit in ceva care, poate nu acum, dar cu siguranta in viitor o sa imi aduca bani, pt ca despre asta este vorba. Te salut Pera si salut de asemenea si cititorii acestui site
17:34:38
In momentul de fata sunt sclav. Zilele trecute mi-a spus cineva la serviciu, ca patronului nostru nu-i convine ca am ramas eu fara permis. Atunci am constientizat sclavia cel mai bine, si mi-am pus intrebarea: “-De ce tre’ sa ma intereseaza pe mine ce-i place patronului? Cand ar trebui sa ma intereseze ce-mi place mie si ce-mi convine mie”
Iti multumesc pentru articol Pera, pentru ca-mi deschizi ochii mai mult, cu fiecare articol de al tau pe care-l citesc.
15:10:12
Pera felicitari esti un exemplu bun pentru noi toti ,nu am cuvinte sa iti spun cat imi ridica moralul articolele tale